Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Kommentar

Torbjörn Isacson: Pensionsjätten – en klubb för inbördes beundran

SvD granskar Söderberg & Partners

Sveriges nöjdaste kunder” och ”Kundnöjdhet och prestationer i världsklass”. Mycket talar för att pensionsjätten Söderberg & Partners får byta till mer modesta fraser i sin marknadsföring framöver.

Söderberg & Partners kontor i Stockholm.

Söderberg & Partners kontor i Stockholm. Foto: Lars Pehrson

”Du behöver inte bara ta vårt ord på att vi levererar marknadens ledande rådgivning. Våra kundundersökningar visar att vi presterar i världsklass.” ”Söderberg & Partners är den aktör som har haft högst kundnöjdhet 2012, 2013, 2014 och lyckas nu med det även 2015.”

Dessvärre verkar Söderberg & Partners självbild nu krascha ganska rejält mot vad stora delar av omvärlden anser. Senast ut är Konsumentverket, som säger till SvD Näringsliv att pensionsgiganten bryter mot god marknadsföringssed. Dessförinnan var det Finansinspektionen som sade att S&P:s trygghetsfond ”framstår som ett dyrt fondsparande och under de fem år som fonden funnits så framstår det som den utvecklats dåligt.”

Avståndet mellan den självbild som bolaget förmedlar och den mer krassa verkligheten verkar bara växa.

Annons
X

Tidigare i SvD Näringslivs granskning har olika pensionsexperter talat om brutala avgifter, urdålig transparens och svaga resultat.

Söderberg & Partners reaktion för lätt tankarna till hur SCA valde att hantera den växande kritikstormen kring ledningens olika förehavanden. I stället för att svara på raka frågor kommer bolagets med svepande anklagelser om felaktigheter. I stället för att ta till sig kritiken försöker man skjuta ner budbäraren.

Precis som SCA varit ett på många sätt hyllat företag så sågs Söderberg & Partners som välkomna utmanare till storbankernas oligopol när företaget drog igång för tolv år sedan. Men bolaget tycks allt mer fjärma sig från kundernas bästa, och ha utvecklats till en klubb för inbördes beundran.

Avståndet mellan den självbild som bolaget förmedlar och den mer krassa verkligheten verkar bara växa.

Söderberg & Partners agerar i en bransch som blir allt mer ifrågasatt, både för hur oberoende rådgivningen är, och för vad kunderna egentligen får för värden för sina avgifter. Kritiken mot de provisioner som anses leda till dåliga råd för kunderna bara ökar.

För att navigera rätt när hela sektorn kommer att tvingas till förändringar krävs mer än tomt skryt framöver. Annars lär Söderberg & Partners knappast kunna behålla sin position som ett av de absolut största bolagen i branschen i Sverige.

”På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna. Arbetet med värderingarna är ständigt pågående och orden kommer aldrig få en definitiv tolkning, det finns inget rätt eller fel”, heter det på bolagets hemsida.

Hanteringen av de nu kritiserade trygghetsfonderna tyder på avsevärda brister åtminstone vad gäller orden ansvarsfulla och hjälpsamma. Och kunderna vill nog att pensionsjätten manifesterar hur driven och modig den är på annat sätt framöver.

Att bolaget inte kan skilja på rätt eller fel är också oroväckande. Möjligen finns lite hopp i utsagan att arbetet med värderingarna är ständigt pågående.

Annons

Söderberg & Partners kontor i Stockholm.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X