Annons
X
Annons
X

Avgörande skede för Gripens konkurrenter

Gripens amerikanska konkurrenter står inför en rad drastiska beslut. Produktionen av två storsäljande stridsflygplan går mot sitt slut. Samtidigt som nya Gripenkonkurrenten F-35 dras med fortsatta problem blickar militären mot nästa stora steg: ett sjätte generationens stridsflygplan.

F-16V är den senaste varianten av det flitigt använda stridsflygplanet.

Foto: Lockheed Martin Bild 1 av 1

Bild 1 av 7

F-16V är den senaste varianten av det flitigt använda stridsflygplanet.

F-16V är den senaste varianten av det flitigt använda stridsflygplanet. Foto: Lockheed Martin

F-16

Lockheed Martin, USA:s största försvarsindustriföretag, har levererat mer än 4 500 exemplar av F-16. Planet började användas på 1970-talet och har sedan dess kommit i en mängd olika varianter.

Men om ingenting drastiskt händer ser det ut som att det från slutet av 2017 blir svårt att hålla igång produktionen vid anläggningen i Fort Worth, Texas.

Eller kanske inte, för det kommer hela tiden skiftande signaler och Lockheed Martins egen ledning uppgav nyligen enligt nyhetssajten Flight Global att flera länder har sagt att de vill köpa F-16. Längst fram står Pakistan men politiker i den amerikanska kongressen har haft invändningar mot den affären.

Lockheed Martin skulle helst vilja fortsätta produktionen tills vidare, inte minst som företaget ser en lägre efterfrågan på F-35 än vad man tidigare räknat med. Då kan F-16 vara ett bra alternativ.

Bolaget har också tagit fram en ny variant, F-16V. Den har bland annat fått en betydligt bättre radar, av samma variant som i kommande Gripen E, och nya system för elektronisk krigföring.

F-16V flög första gången i oktober men det är osäkert hur stor efterfrågan på planet verkligen blir. Eventuellt kan den nya tekniken mest komma att säljas som en uppgradering till de länder som vill förbättra sina nuvarande F-16.

Lockheed Martin hävdar också att det finns en del tänkbara kunder som inte har råd med den dyra F-35 och då kan välja en ny F-16 i stället. Dessutom har den amerikanska regeringen bestämt att inte exportera F-35 till Mellanöstern, med Israel som enda undantag. Det är annars en av de stora marknaderna för vapenexport.

Annons
X
Annons
X

F-18 Super Hornet har sålt bra men nu börjar beställningarna sina.

Foto: Kevin Flynn / Original Digital Capture Bild 1 av 1

Bild 2 av 7

F-18 Super Hornet har sålt bra men nu börjar beställningarna sina.

F-18 Super Hornet har sålt bra men nu börjar beställningarna sina. Foto: Kevin Flynn / Original Digital Capture

F-18 Super Hornet

Det amerikanska flyg- och försvarsindustriföretaget Boeing - som är en nära samarbetspartner till svenska Saab - sliter sedan länge med om bolaget ska kunna fortsätta produktionen av stridsflygplanet F-18 Super Hornet.

Planet har en lång historia tillbaka till 1970-talet när föregångaren F-18 Hornet kom. Super Hornet kom i slutet av 1990-talet och planet används bland annat flitigt av den amerikanska flottan på deras hangarfartyg.

Men beställningarna håller på att sina och som det ser ut nu kan Boeings anläggning i St. Louis bara hålla igång produktionen i två år till, fram till mitten av 2018.

Boeings ledning hoppas nu bland annat få klartecken för en exportaffär till Kuwait. Men det är oklart om de amerikanska myndigheterna ger tillstånd till affären som påverkas av att USA nu diskuterar utformningen av det militära biståndet till Israel.

Det kommer också signaler om att den amerikanska flottan kan ha ett större behov än väntat av att få nya F-18 plan eftersom de nuvarande slits hårdare än väntat i samband med amerikanska ingripanden, inte minst mot IS.

För Saab och Gripen kan utvecklingen få stor betydelse. Boeing vill bland annat hålla igång produktionen med förhoppning om att kunna sälja F-18 till bland annat Danmark, Finland och Belgien. I de två senare fallen hoppas även Saab ta hem affärerna med Gripen.

Annons
X
Annons
X

Under ett test ska en F-35 starta från hangarfartyget USS Dwight D. Eisenhower.

Foto: U.S. Navy/Lockheed Martin Bild 1 av 1

Bild 3 av 7

Under ett test ska en F-35 starta från hangarfartyget USS Dwight D. Eisenhower.

Under ett test ska en F-35 starta från hangarfartyget USS Dwight D. Eisenhower. Foto: U.S. Navy/Lockheed Martin

F-35

F-35-projektet har utsatts för en våldsam kritik. För dyrt, för sent och för dålig prestanda.

Det är några av de omdömen som fällts kring det som brukar beskrivas som världens dyraste militära materielprojektet någonsin. Men nu håller de första planen ändå på att placeras ut.

Tankarna med det nya planet har i grunden ändå varit rätt vettiga. Efter att ha sett hur stridsflygplanen bara blivit dyrare och dyrare bestämde man sig för att tänka nytt och försöka få ned kostnaderna.

I stället för att göra flera olika plan skulle det amerikanska flygvapnet, marinkåren och flottan använda i grunden samma plan. Dessutom skulle planet förstås användas av USA:s allierade.

I praktiken har det varit svårt att få till. Det har blivit tre olika versioner av planet som skiljer sig åt rätt rejält samtidigt som alla klagar på att de tvingats till för många kompromisser.

Men det finns ändå beställningar liggande på närmare 3 000 F-35 och det är så enormt stora summor nedplöjda i utvecklingen av planet att oavsett hur mycket kritik planet får kommer det att spela en stor och viktig roll framöver, bland annat som konkurrent till svenska Gripen.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    F-35-piloternas hjälmar kostar över 2 miljoner kronor styck och är helt integrerade med planets system.

    Foto: Chad Bellay Bild 1 av 1

    Bild 4 av 7

    F-35-piloternas hjälmar kostar över 2 miljoner kronor styck och är helt integrerade med planets system.

    F-35-piloternas hjälmar kostar över 2 miljoner kronor styck och är helt integrerade med planets system. Foto: Chad Bellay

    F-35 och hjälmen

    F-35 har drabbats av en rad bakslag under den långa utvecklingen. För två år sedan tvingades Lockheed Martin till exempel ställa in planets första internationella uppvisning efter en brand i en motor som ledde till att alla F-35 fick flygförbud.

    Men de problemen är lösta och förespråkarna lägger nu mycket kraft på att visa upp alla fördelar med F-35. Planet byggs till exempel med smygegenskaper - stealth - som gör det svårt att upptäcka.

    Piloterna får också använda en dyr och mycket avancerad hjälm som gör att de får mer stöd under sin flygning. En av de mer spektakulära funktionerna är att man med hjälmens hjälp kan se rakt igenom planet.

    För på utsidan av planet sitter kameror som registrerar vad som händer och för bilderna direkt vidare till pilotens hjälm. Så om piloten tittar rakt ned i golvet är det kameran undertill som visar hur det ser ut nedåt.

    Om allt går vägen den här gången kommer F-35 att göra sin första uppvisningsflygning utanför USA i sommar på en flygmässa i Storbritannien.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Norge och Australien är två av de länder som köpt F-35. De använder flygvapenversionen.

    Foto: Darin Russell Bild 1 av 1

    Bild 5 av 7

    Norge och Australien är två av de länder som köpt F-35. De använder flygvapenversionen.

    Norge och Australien är två av de länder som köpt F-35. De använder flygvapenversionen. Foto: Darin Russell

    Norges F-35

    Norge bestämde sig 2008 för att köpa 52 stycken F-35 från Lockheed Martin och sa under stor dramatik nej till Gripen från Sverige.

    I november 2015 fick Norge de två första planen. De är stationerade i USA och ska användas för utbildning av piloterna. Ytterligare två utbildningsplan kommer i år.

    Först under 2017 kommer de första F-35-planen att tas till Norge. De kommer att i mycket begränsad omfattning kunna användas för uppdrag från 2019.

    Sedan dröjer det till 2025 innan samtliga de norska planen har levererats och blivit fullt operativa hos flygvapnet. De ska då helt ersätta Norges nuvarande F-16.

    Totalt lägger Norge ned 70 miljarder norska kronor på köpet av planen med all kringutrustning. De beräknas vara i bruk åtminstone fram till 2054 och hela livscykelkostnaden för planen, med inköp, drift och underhåll under alla år beräknas till 260 miljarder norska kronor.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Så här tänker sig Northrop Grumman att nästa generation stridsflygplan kan se ut.

    Foto: Northrop Grumman Bild 1 av 1

    Bild 6 av 7

    Så här tänker sig Northrop Grumman att nästa generation stridsflygplan kan se ut.

    Så här tänker sig Northrop Grumman att nästa generation stridsflygplan kan se ut. Foto: Northrop Grumman

    Sjätte generationen

    De stora amerikanska försvarsindustriföretagen Boeing, Lockheed Martin och Northrop Grumman har redan börjat komma med idéer om hur nästa generation stridsflygplan kan se ut.

    De brukar gå under namnet sjätte generationens stridsflygplan och det är än så länge långt ifrån klart vad som kommer att utmärka dem. F-35 brukar betraktas som den femte generationens stridsflygplan med smygegenskaper, stealth.

    Som bilden visar tänker sig Northrop Grumman i vilket fall att stridsflygplanet kommer att påminna mycket om bolagets bombflygplan med stealth-egenskaper som gör det svårt att upptäcka. Northrop Grumman har tillverkat bombplanet B-2 och nyligen fått kontrakt på kommande B-21.

    Ett alternativ som dykt upp i debatten är att börja producera det mycket avancerade stridsflygplanet F-22 igen. Det blev så vansinnigt dyrt att tillverkningen avbröts efter att man tagit fram strax under 200 plan. Produktionsutrustningen finns fortfarande kvar men den amerikanska militären verkar mer rikta in sig mot en annan lösning.

    De vill gå snabbt fram med ett nytt plan som till stor del bygger på teknik som redan är tillgänglig eller blir det mycket snart. Enligt en artikel i Flight Global varnar flygvapenledningen för att satsa på ett helt nytt stridsflygplan som kan ta två till tre decennier att utveckla. Risken är sedan stor att när planet väl är klart har behoven förändrats.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Första testplanet av nya Gripen E håller på att sättas ihop i Linköping.

    Foto: Per Kustvik/Saab Bild 1 av 1

    Bild 7 av 7

    Första testplanet av nya Gripen E håller på att sättas ihop i Linköping.

    Första testplanet av nya Gripen E håller på att sättas ihop i Linköping. Foto: Per Kustvik/Saab

    Gripen E

    Om mindre än två månader, 18 maj, rullar Saab ut det första riktiga testplanet av nya Gripen E.

    Stridsflygplanet Gripen har använts sedan mitten av 1990-talet. Gripen E är en ny större version av planet som också utrustats med mycket ny teknik, som en ny radar och ny flygelektronik.

    Men det dröjer till 2019 innan de första planen är klara för leverans till flygvapnen i Sverige och Brasilien. Saab hoppas sedan sälja planet även till en rad andra länder.

    Finland, Belgien, Schweiz, Malaysia och Indien är några av de länder som tittar på nya stridsflygplan och har Gripen som ett alternativ. Men det blir en hård kamp där Gripen kommer att ställas mot en rad andra plan på en delvis förändrad marknad.

    Där finns amerikanska F-35 och även F-18. Till det kommer även franska Rafale och europeiska Eurofighter Typhoon. På de allt viktigare asiatiska marknaderna kan Saab också räkna med konkurrens från Ryssland.

    Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev:

    Anmäl dig här.

    kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X