Annons
X
Annons
X

Apple presenterade Ipad

– Det måste komma mer! Det måste komma något mer!

Förväntningarna var skyhöga när Steve Jobs avtäckte Apples nya Ipad. Så höga att många som följde presentationen via hackiga videoströmmar på nätet vägrade att inse att den något förvuxna Iphone som tog form framför deras ögon verkligen var allt.

Så mycket skulle ju hända den här kvällen. Tanken var att Apple skulle sopa bort både bokbranschens och tidningarnas problem – i ett enda slag. Istället fick världen en platta som mer än något annat var en naturlig vidareutveckling av de produkter som Apple redan säljer. Med ungefär samma funktioner. Alltså: ett litet steg framåt istället för ett gigantiskt sjumilakliv.

Är det då läge att vara besviken?

Antagligen inte. Apple har nämligen aldrig varit ute efter att rädda bokbranschen. Eller tidningshusen. Eller, för den delen, skivbolagen.

Annons
X

Det normala angreppssättet för all ickedigital kultur – som till exempel böcker, tidningar eller skivor – har varit att de traditionella branscherna har digitaliserat sina produkter, byggt en hyfsat klumpig apparat som klarar av att hantera dem och därefter sagt ungefär som Amazon sa när Kindle lanserades: Hallå! Kolla här! Nu kan man läsa en bok på en läsplatta istället för på papper! Varpå större delen av bokläsarna naturligtvis fortsatte att läsa böcker på samma sätt som de alltid gjort. Varför? Eftersom bokkulturen är en kultur där böcker läses på papper. Detta är inget som kommer att förändras.

Apple har ett helt annat angreppssätt. Här har huvudfokus aldrig varit böcker, musik, filmer eller tidningar – utan internet. Det är internetkulturens utveckling som är avgörande för vad Apple vill göra med innehållet i sina apparater.

Därför räddar nu inte Apple bokbranschen med sin Ipad. Men möjligen händer något helt annat: tidningar och böcker får nu tillgång till en mobil plats som känns bra mycket mer naturlig än en liten telefon och väldigt mycket smidigare än en bärbar dator. Att Ipaden kommer att kunna användas till i stort sett allt som normalanvändaren i dag använder sin dator till, betyder samtidigt att bokläsaren inte behöver göra valet att överge sin pappersbokläsarkultur, vilket har legat inbyggt i ett köp av en läsplatta som Kindle. Hos Apple betraktas böcker och tidningar närmast som vilken applikation som helst – de läggs till vid behov.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det tillvägagångssättet räddar så klart inga branscher. Men det stärker högst troligen Apples aktier rejält.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X