Annons
X
Annons
X
Digitalt
Analys

Erik Bergin: Nya rekord – men Apple har problem

Ännu ett rekordkvartal för Apple kan inte överskugga risken för nya problem framöver hos världens största företag, mätt i marknadsvärde. SvD:s New York-korrespondent Erik Bergin listar riskerna som Tim Cook måste hantera.

Applechefen Tim Cook.

Applechefen Tim Cook. Foto: Richard Drew / TT / NTB Scanpix

NEW YORK. Apple levererade en vinst på 18,4 miljarder dollar för första kvartalet räkenskapsåret 2016, 3,06 dollar/aktie. Omsättningen var strax under 76 miljarder dollar och Apple har nu massiva 216 miljarder dollar i kassan.

Ändå har Tim Cook potentiellt svåra problem att hantera under resten av 2016. Han delar vissa av dem med andra amerikanska storföretag – som den starka dollarn – men har andra huvudbryn som han kan hitta få förslag till lösningar på hos konkurrenter och i historieböcker.

Här är Applechefens fyra största problem:

Apples delår

Applechefen Tim Cook.

Foto: Richard Drew / TT / NTB Scanpix Bild 1 av 5

Kunder i kinesiska Nanjing i Jiangsu-provinsen kollar in Iphone 6.

Foto: TT/NTB Scanpix Bild 2 av 5

Dollarn har stärkts de senaste åren, vilket drabbar amerikansk export.

Foto: Natacha Pisarenko / TT / NTB Scanpix Bild 3 av 5

Försäljningen av Iphone ökar inte.

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD Bild 4 av 5

Apples butik vid 5:e avenyn i New York.

Foto: Mark Lennihan / TT / NTB Scanpix Bild 5 av 5

Kunder i kinesiska Nanjing i Jiangsu-provinsen kollar in Iphone 6.

Foto: TT/NTB Scanpix Bild 1 av 1

Del 1 av 4

Kunder i kinesiska Nanjing i Jiangsu-provinsen kollar in Iphone 6. Foto: TT/NTB Scanpix

• Först och främst: vi lever i en orolig värld. Den saggiga ekonomin i Europa och den återkommande dödspaniken i Kina med dess rasande börser och nervösa kommunistparti är ett problem för Apple. Dels för att en lägre kinesisk tillväxt kan drabba Apples försäljning, men dels också helt enkelt för att marknaden är svår att läsa just nu. Att flera sydamerikanska marknader också har problem gör inte saken bättre.

Annons
X
Annons
X

Dollarn har stärkts de senaste åren, vilket drabbar amerikansk export.

Foto: Natacha Pisarenko / TT / NTB Scanpix Bild 1 av 1

Del 2 av 4

Dollarn har stärkts de senaste åren, vilket drabbar amerikansk export. Foto: Natacha Pisarenko / TT / NTB Scanpix

• Valutorna: Somliga analytiker som lyssnade på Tim Cook vid telefonkonferensen på tisdagskvällen noterade att vd:n nästan direkt började oja sig över de negativa valutaeffekterna som den starka dollarn fört med sig. Det är ovanligt – Cook brukar spendera en god stund i början av sin presentation av delåret till att hylla Apples siffror. Nu medgav Cook redan inom någon minut indirekt att siffrorna borde varit starkare.

Här är någon snar lindring svår att se. I takt med att centralbanken Fed väntas fortsätta styrräntan upp till fyra gånger under 2016 så borde dollarn också stärkas.

Annons
X
Annons
X

Försäljningen av Iphone ökar inte.

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD Bild 1 av 1

Del 3 av 4

Försäljningen av Iphone ökar inte. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD

• Iphone: mobilen är Apples överlägset mest betydelsefulla produkt. Det nu rapporterade kvartalet innehåller den viktiga amerikanska julhandeln, och vid samma kvartal för ett år sedan ryckte försäljningen av Iphone kraftigt uppåt. Julen 2014 sålde Apple i grova slängar 75 miljoner Iphone, kraftigt upp jämfört med cirka 50 miljoner inför julen 2013.

Problemet är att försäljningen sedan förra julen planat ut. Inför julen 2015 sålde Apple samma runt 75 miljoner mobiler – försäljningen ökade modesta 0,4 procent.

Lägg därtill att försäljningen av Ipad backat två julhandelssäsonger i rad och att datorförsäljningen också är platt, och det står klart att försäljningstillväxten är ett av Tim Cooks värsta spörsmål att hantera. Förutom tillväxten i Kina så är analytiker och investerare därmed überfokuserade på den väntade Iphone 7 senare i år. En flopp där har Apple inte råd med.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Apples butik vid 5:e avenyn i New York.

    Foto: Mark Lennihan / TT / NTB Scanpix Bild 1 av 1

    Del 4 av 4

    Apples butik vid 5:e avenyn i New York. Foto: Mark Lennihan / TT / NTB Scanpix

    • Ny storsäljare: Apple Watch, en större Ipad och en upphottad Apple TV. Det är, utöver Apple Pay och en del andra mindre nyheter, de tyngsta produktlanseringarna vi sett från Cupertino i Kalifornien det senaste året. Av dem är det bara klockan som är en helt ny produkt. Och återigen ställs den tyngsta ödesfrågan när det gäller Apple: hur ska framtidens nya storskräll se ut?

    När Steve Jobs presenterade Iphone i januari 2007 så blev den något av en världsnyhet som skapade en helt ny marknad. Han gjorde om bedriften tre år senare med Ipad.

    Men vad kommer härnäst? Den besvärliga insikten är att Apple behöver en helt ny storskräll – inte nödvändigtvis under 2016, men den måste fram förr eller senare. Frågan är hur den ser ut, vad det är och hur Apple ska mäkta att ta fram en ny produkt som är lika nydanande som Iphone var för nio år sedan.

    Det är inte svårt att hitta analytiker som tvivlar på att Tim Cook och hans ledning har den nödvändiga innovationskraften. Och tappar investerarna tron på aktien så är Apples status som världens högst värderade företag snart historia.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X