Annons
X
Annons
X
Hållbar motor

Apparna som ska ge smartare trafik

Det mesta går att göra med mobilen. Inte minst att utnyttja bilar och parkeringsplatser på smartare sätt. Med olika digitala lösningar hoppas utvecklare revolutionera trafikflöden och minska både miljöpåverkan och bostadsbrist.

Bild 1 av 5

Underlätta parkeringen

Foto: Ola Torkelsson / TT

Parkeringsappen Ap Parking Spot har tagits fram i samarbete med Lund universitet. Tanken är att utnyttja de parkeringsplatser som redan finns på ett bättre sätt. Enligt Apputvecklarna själva så finns det i Sverige totalt 5 parkeringsplatser per bil och mycket yta står outnyttjad större delen av tiden.

Genom att utnyttja befintlig yta och reducera tiden som bilister snurrar runt och letar efter en parkeringsplats sparas utsläppen. Den som äger p-platsen ska också kunna tjäna pengar på sin tomma yta när denne ändå inte använder den.

Genom att inte behöva avsätta lika mycket yta till parkering kan istället fler bostäder byggas, hoppas utvecklarna.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 5

Hyra grannens bil

Foto: Christine Olsson/ TT

Lägenhetsuthyraren Airbnb har etablerat sig på många platser runt om i världen. Även inom bilsektorn kommer fler och fler tjänster som ska göra det möjligt att hyra exempelvis grannens bil. Ur miljösynpunkt hyllas idén kring färre bilar som kan nyttjas av fler.

Utöver traditionella bilpooler finns bolag som exempelvis Gomore där privata bilägare via en app kan hyra ut sin bil när de är på semester eller helt enkelt inte använder den.

Det är bilägaren själv som sätter priset för uthyrningen.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 5

Beställa en buss till hållplatsen

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Taxitjänsten Uber, där privatpersoner kan agera taxichaufförer med sina egna bilar, börjar etablera sig i många stora städer – dags att ta ett steg till tycker Göteborgsföretaget Orbita Line. De ska nu etablera en motsvarighet för bussar.

Tjänsten beräknas introduceras i Sverige under mitten av 2016 eller början av 2017. Projektet kommer dock att testas i en småstad till att börja med. Det är just mindre städer som är det tänkta användningsområdet. Med Orbita Lines tjänst ska man kunna beställa en buss till sin hållplats. Bussen ska dyka upp inom en kvart och inte kosta mer än den kommunala motsvarigheten.

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 5

Bilpooler i bostadsområdet

Foto: Maja Suslin / TT

Mer eller mindre organiserade bilpooler har funnits länge men en trend är att allt fler nybyggda områden bygger in bilpooler från start. Antingen ingår bilpoolen i hyran eller så kan man välja att ansluta sig. Det gör att flera lägenhetshus kan dela på två bilar och samtidigt sparas mycket parkeringsyta, vilket öppnar för fler bostäder.

Många bilpooler finns som en app i telefonen där man kan se tillgängliga bilar och boka. Sunfleet, en av flera bilpooler, ökade antalet användare med 37 procent under år 2015.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 5

Prioritera elbilar inför taxiresan

Foto: Claudio Bresciani / TT

Företagsinitiativet Nollzon vill få sina anställda att åka elbil i tjänsten. I september startade initiativet och sedan dess har många stora företag hoppat på. Vattenfall, IBM, Atlas Copco, Billerudkorsnäs, ABB och ytterligare runt 100 företag har anslutit sig.

Genom att företagen registrerar sin adress till nollzon kommer taxibolag att prioritera elbilar framför bensinbilar till dem adresserna. Taxin kan beställas genom en vanlig app i telefonen.

Enligt nollzon är det motsvarande 30 000 anställda som när de beställer en taxi i tjänsten i första hand får en elbil till sin adress.

Annons
X
X
X
X
Annons
X