Annons
X
Annons
X

Annonskampanj väcker protester

En ny annonskampanj i tunnelbanan väcker starka reaktioner. Affischer med budskapet ”Bevara äktenskapet” är en del i ett upprop som drivs av Svenska evangeliska alliansen. Trots protester från resenärer har SL inga planer på att stoppa kampanjen.

På affischerna står orden mamma, pappa, barn skrivna under ett rött hjärta. Homo, Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning, tog i går emot två anmälningar och ett antal samtal från upprörda personer. Många hörde även av sig till RFSL.

– Det är en folkstorm för att gälla våra frågor. Folk har reagerat på det här. Även om det är tillåtet att sprida de här budskapen så betyder det inte att det är lämpligt, säger George Sved, kanslichef och informationschef på Homo.

I ett pressmeddelande skriver Svenska evangeliska alliansen: ”Det ligger i både barnens och i samhällets intresse att så många barn som möjligt får växa upp med den man och den kvinna som gett dem livet”. I februari i år publicerades ett upprop av samma allians med medlemmar som Frälsningsarmén, Livets ord och Pingstförsamlingen.

Annons
X

Tidigare ordförande i SL, Anna Kettner, har skrivit ett brev till sin förra arbetsplats där hon ifrågasätter kampanjen. Hon anser att den strider mot SL:s rekampolicy.

– Det här är gräsligt. Menar de också att alla adoptioner är omoraliska? säger Anna Kettner som, förutom att vara landstingspolitiker för socialdemokraterna i Stockholm, även är pastor.

På Facebook hade i går kväll över 800 personer gått med i en protestgrupp för att få SL att stoppa kampanjen. I ett mejl som flera av medlemmarna fått som svar på sina brev beklagar SL det inträffade och säger att affischerna ska plockas ned så snart som möjligt. Men enligt presschef Björn Holmberg finns det inga sådana planer.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Så länge kampanjen inte uppfattas som stötande så uppfyller den inte kraven för att stoppas. Det som står följer bara nuvarande lagstiftning. Sedan kan inte alla tycka att alla kampanjer är bra, säger han.

    Miljöpartiet i Stockholm krävde i går i ett brev till SL att reklamen stoppas eftersom värderingarna inte hör hemma i det offentliga rummet.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X