Annons
X
Annons
X

Almedalen är slöseri med pengar

Almedalen är en sällsynt dålig kommunikationsarena, skriver Erik Lakomaa, politisk konsult.

Även om aktiviteten i Almedalen minskat något jämfört med valåret 2010 kommer i storleksordningen hundra miljoner kronor att satsas på olika aktiviteter under Almedalsveckan.

Innan man bestämmer sig för att åka till Almedalen bör man fundera på varför man är där. För de flesta finns knappast något sämre tillfälle att försöka komma ut med sitt budskap. Vill man nå ut med ett budskap väljer man lämpligen ett tillfälle där konkurrensen är så liten som möjligt. Ingen seriös kommunikationsrådgivare skulle råda sin uppdragsgivare att lansera en ekonomisk-politisk fråga genom att hålla ett seminarium samma dag som statsbudgeten släpptes eller försöka sig på en medialansering direkt i anslutning till ett omfattande terrordåd eller en naturkatastrof. I dessa fall kan man räkna ut att uppmärksamheten kommer att vara riktad åt annat håll. Detsamma gäller för Almedalen.

Felslutet som görs är att eftersom alla andra kommer att vara i Almedalen måste det vara rätt att vara där. Motsatsen ligger närmare sanningen.

Annons
X

De politiska partierna kan naturligtvis, som alla år, räkna med att få uppmärksamhet och göra sig hörda. Men för alla andra deltagare är risken stor att man försvinner i mängden och bruset. En grundregel inom kommunikation är att om man inte har något att komma med är det inte heller någon som kommer att lyssna. Det förhållandet går inte att rucka på med aldrig så många grillbufféer och drinkbord. De enda som blir glada av sådant är gratisätarna och cateringfirmorna.

Under alla mina år som kommunikationsrådgivare har jag endast vid något enstaka tillfälle rått en kund att medverka i Almedalen med ett eget arrangemang. Detta då efter bedömningen att man med rätt idé och rätt genomförande har kunnat bli en av toppnyheterna den dagen.

Möjligheten till aktiviteter som passar Almedalen dock är mycket få. Man måste dessutom förmoda att de kommunikationsbyråer som år efter år rekommenderar en stor del av sina uppdragsgivarare att delta inte har några sådana ambitioner, än mindre möjligheter. Det betyder att större delen av de mångmiljonbelopp som spenderas på Almedalen inte ger något som helst resultat för uppdragsgivarna.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    En seriös kommunikationsrådgivare skulle aldrig föreslå en kund en aktivitet där chansen att nå resultat på förhand kunde bedömas vara obefintlig. Anledningen till att dessa råd ständigt ger bör därför sökas någon annanstans och sanningen är att Almedalen i huvudsak är en förevändning för konsulter att på kundernas bekostnad få festa tillsammans. Det skall myndigheter, kommuner och landsting, liksom företagen, komma ihåg när PR-byråerna kommer och säger ”ni måste vara med”. Utifrån byråernas perspektiv är Almedalen viktigt - konsulterna får betalt även om arrangemangen inte ger något som helst resultat. För beställarna är det samtidigt ofta rena blåsningen.

    Visst finns det fördelar med att vara på plats där politikerna och journalister rör sig. Ingen tvekan om det. Men möjligheterna till personliga samtal med politiker och andra beslutsfattare är ofta större under årets 360 mer ostörda dagar. Det samma gäller journalistkontakter. Det finns undantag, men huvudregeln är att Almedalen är sällsynt dålig kommunikationsarena.

    Politisk påverkan eller positionering är inget jippo utan en metodisk process där väl underbyggd argumentation, byggande av ändamålsenliga koalitioner, en känsla för hur frågan kan hamna på dagordningen och konkreta förslag på hur just den fråga som uppdragsgivaren vill driva passar in i den övergripande politiska verkligheten är byggstenarna. De frågor som effektivt kan drivas med ett glas rosévin i handen i Visby är lätt räknade.

    ERIK LAKOMAA

    politisk konsult, associerad forskare, institutionen för marknadsföring och strategi Handelshögskolan i Stockholm

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X