Annons
X

Allt ljus på Globen

20 miljoner besökare har passerat vändkorsen i Globen under de 20 år som byggnaden fungerat som ett landmärke för stockholmarna. Evenemang och publik ger inkomster även till staden utanför de välvda väggarna. Uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor årligen. Och mer blir det när Stockholmsarenan står på plats om tre år.

Globen är fortfarande världens största sfäriska (läs klotformade) byggnad. Ingen har försökt att överträffa Stockholms pärla. Och varför skulle de? Att smälla upp ytterligare en glob, men lite större, är kanske inte så lockande. Då är det roligare för alla kreativa arkitekter att hitta på en egen form.

– Globen har ingen konkurrent som inomhusarena i Sverige, säger Ninna Engberg, vd för Stockholm Globe Arenas.

Men alltfler orter bygger egna arenor – i Malmö har Malmö Arena nyligen invigts, Göteborg har nya Gamla Ullevi och i Solna planeras en ny nationalarena för fotboll.

Annons
X

Även Stockholm har bestämt sig för att hänga på kapprustningen. Om drygt tre år invigs Stockholmsarenan med plats för 30 000 åskådare söder om Globen.

Ninna Engberg började som vd för två år sedan. Då ägdes både evenemangsbolaget och fastighetsbolaget (som äger Globen, Annexet, Hovet och Söderstadion) av kommunen. Hennes uttalade uppdrag var att modernisera organisationen.

– Vi var duktiga på att genomföra arrangemang men inte på att sälja och affärsutveckla dem, säger Ninna Engberg.

När hon stod mitt i omorganisationen såldes det kommunala evenemangsbolaget till AEG, en internationell koncern specialiserad på underhållning och sport.

– Om vi inte påbörjat vår förvandling från idrottsförvaltning till arenauthyrare hade vi säkert inte varit lika lätta att sälja.

Omstöpningen har tagit sin tid och inneburit att en tiondel av de anställda bytts ut – antingen har de slutat för att de inte gillade den nya inriktningen eller gått i avtalspension.

– Vi måste tjäna mer pengar, säger Ninna Engberg. Det är ett krav från våra nya ägare och det betyder högre intäkter och lägre kostnader.

Den vita golfbollen söder om Söder invigdes officiellt 19 februari 1989 och är ett landmärke som knappast går att missa.

Men att äga och driva Globen har inte varit en speciellt lukrativ affär för kommunen. Sista året när evenemangsbolaget helt och hållet ägdes av kommunen (2007), var vinsten 12 miljoner kronor. Samtidigt gick fastighetsbolaget back med drygt 79 miljoner kronor.

När AEG tog över i oktober förra året fick de också ta över motsvarande 30 miljoner kronor i kostnader från fastighetsbolaget.

– Budgeten för 2009 siktar på att nå break-even, säger Ninna Engberg.

Att gå jämt upp kanske inte verkar vara en offensiv inställning men grundtanken är att bli mer djärva som privatägt bolag.

– Tidigare har vi inte tagit risker eftersom det varit skattebetalarnas pengar. Vi är mer kommersiella nu.

Planerna för framtiden är stora. I själva Globen pågår alltid ombyggnader. Just nu är det nya loger, ny tv-studio och Skyview – gondoler i glas med plats för 16 personer som löper på räls över Globens fasad och stannar till på taket – som gäller.

Men framförallt är det Globenområdets framtida utformning som får Ninna Engberg att gå igång. I dag är platsen tråkig och blåsig, föga inbjudande, men om fem år är den nya arenan byggd.

– Jag vill att hela området blir ett upplevelsecentrum. Stockholm har blivit ännu attraktivare som evenemangsstad. Globenområdet är ett nöjesområde, det finns kanske nattklubbar här och folk åker hit istället för till Stureplan.

Kommunikationschefen Marie Lindqvist berättar om hur de arbetar för att få Globenbesökare att komma till området tidigare. Som exempel tar hon NHL-premiären i höstas (som skedde i Globen). Hälften av besökarna kom från Nordamerika och där är man van vid att evenemanget startar sex till sju timmar före nedsläpp. Men så dags var det inte mycket som hände ute vid Globen.

– Vi blev lite tagna på sängen, medger Marie Lindqvist.

Men det är egentligen så de vill ha det. Att besökare tidigt är ute på Globenområdet och äter, festar och shoppar innan själva evenemanget drar igång.

Även om evenemangsbolaget får kämpa för att leverera vinst till sina amerikanska ägare är Globen och dess systerarenor en plusfaktor för Stockholm och turistnäringen.

– Besöksnäringens omsättning ökar och vi genererar pengar till staden. Vi har inte känt av den dåliga konjunkturen än. Ett besök hos oss är inte det första man drar ned på, säger Ninna Engberg.

I runda slängar och enligt en ännu icke publicerad rapport spenderar besökarna 1,5 miljarder kronor årligen på logi, shopping, restaurang-besök och taxiresor när de kommer till Stockholm med anledning av ett evenemang.

Det betyder cirka 1 100 årsarbeten. I summan 1,5 miljarder kronor ingår inte biljettkostnaden och det som besökaren spenderar inne i arenan.

Stockholm Visitors Board gör fort-löpande undersökningar av olika arrangemang, bland annat för att se hur mycket pengar de drar in.

– LG Hockey Games som nyligen avslutats drar årligen in ungefär 50 miljoner kronor i logi, biljetter, restaurangbesök, nöjen, shopping och transporter, säger Mattias Rindberg, evenemangschef på Stockholm Visitors Board.

När evenemangens sammanlagda turistinkomster summeras blir det aktningsvärda siffror för kommunen.

Stockholm International Horse Show beräknas dra in uppåt 70 miljoner kronor, en rockkonsert omkring 35 miljoner kronor och finalen i svenska Melodifestivalen (som hålls i Globen) ger turistinkomster på 40 miljoner kronor.

Sedan 1989 har Globen huserat allt-ifrån digniteter som påven till stora arrangemang som Inomhus-EM i fri-idrott. Cirka 300 evenemang genomförs årligen, och att snabbt förvandla den sfäriska byggnaden från till exempel hockeyarena till konsert-lokal kräver sitt.

Evenemangsbyggaren Hans Svensson har varit med från början. Sista januari gick han i pension efter 34 år på i princip samma jobb, men ett jobb som ändrat karaktär och haft olika huvudmän.

– Jag började på idrottsförvaltningen i Stockholm stad och har varit arbetsledare sedan 1981, säger han.

Hans Svensson skötte bland annat om arrangemangen på Hovet och när Globen byggdes var han med från början.

– Globens form var naturligtvis spektakulär, minns han.

Som arbetsledare för produktionsavdelningen har han sett mycket, varit med om mycket och fått lära sig att improvisera eftersom ”the show must go on”.

Om en ismaskin går sönder får han se till att fixa fram en ny genom att låna från en annan arena. Eller som när han kvällen före en cirkusföreställning fick reda på att underlaget till de ryska elefanterna var fel.

Då utnyttjade Hans Svensson sina kontakter och fick låna en grävare av en åkare och begav sig ut i Tumba-skogen för att leta upp sand. Nästa dag var elefanterna nöjda.

– Vi ser till att Globen går från konsert till hockeymatch från en dag till en annan. Arbetet sker ofta nattetid.

Globen har egen anställd personal som jobbar i skift (12 personer) och sedan inhyrd personal för ljud och ljus. Sedan tillkommer personal från olika arrangörer. Ibland kan uppåt 40–50 personer vara inblandade.

– I dag klarar vi mer på kortare tid, säger Hans Svensson.

Från is till torrplatta tar det åtta timmar. Att göra is tar 30 timmar.

Under åren har hjälpmedel av alla de slag kommit till. Med nya teknikbryggan kan de hänga upp 90 ton i taket.

– Det har varit en fantastisk resa att ha varit med om de här 20 åren, det har verkligen berikat mitt liv, säger Hans Svensson.

Ett av de starkaste minnena är från juni 1989. Påven Johannes Paulus II höll mässa i Globen. Den världsliga arenan blev en gigantisk sakral lokal.

– Det var mycket speciellt, det fanns en stor spänning i luften och på läktaren satt nunnor och grät. Vi hade byggt upp ett vitt kors över scenen.

Trots en minnesvärd nyårskonsert med Luciano Pavarotti är det ändå konserter med Eric Clapton och Eagles han minns bäst.

– Det är min sorts musik, gitarrbaserad.

Hans Svensson bor nere på Södermalm, och när han går ut på gatan ser han sin gamla arbetsplats avteckna sig mot Stockholmshimlen. Nära men ändå långt borta – för nu är det slut. I fortsättningen får han gå till Globen som en vanlig besökare.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X