Annons
X

Allers köper portalen Spray

Allers förlag köper Sprays svenska internetportal av Lycos Europe för 150 miljoner. Affären innebär att Allers förlag driver portalen vidare med dess innehåll och med Spray som varumärke.

Allers förlag betalar de 150 miljoner kronorna kontant till Sprays ägare Lycos Europe. Allers förlags vd Martin Hansson är glad och lättad över att förvärvet, som är ett av de största i det danska familjeföretagets historia, gått i lås efter några månaders förhandlingar.

På senare tid har Allers förlag vuxit genom flera förvärv, bland annat Året Runt och Svensk Damtidning. I och med köpet av Spray skaffar sig förlaget ett nytt affärsområde på internet.

– Spray är ett välkänt varumärke med bra image och portalen har dessutom många besökare. Vi har varit innehållsleverantör i tryckt form i mer än hundra år. I dag är ju allt digitalt och Spray kan fungera som en digital kanal för oss, säger Martin Hansson, vd för Allers förlag.

Exakt hur det kommer att se ut och vilka synergieffekter man hoppas ta hem vill han inte säga, men Lycos Europe kommer även i fortsättningen att tillhandahålla och utveckla tjänster som e-post, chatt, bloggar och webbhotell åt Spray.

Dessutom har parterna kommit överens om ett annonssamarbete och spray.se kommer fortfarande att vara en del av Lycos europeiska annonsnätverk.

Även Sprays vd Daniel Dersén är nöjd med affären.

– Jag är både lättad och glad. Efter fem och ett halvt år på Spray har jag varit väldigt mån om att hitta rätt köpare. Spray behöver utvecklas vidare och Allers är redo att investera. Det känns som en perfect match, säger Daniel Dersén.

17 av Sprays 54 anställda kommer att flytta med till de nya ägarna, de övriga jobbar med Sprays accessverksamhet som är under försäljning. Den affären beräknas vara klar inom kort.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X