Annons
X
Annons
X

Planen för superjumbon: Bygga den större

Boeing behöll platsen som världens största flygplanstillverkare under 2016. Men Airbus fick fler beställningar på nya plan och sätter fortfarande hoppet till att flygbolagen ska börja köpa bolagets superjumboplan A380.

Airbus hoppas fortfarande få fart på försäljningen av A380.

Airbus hoppas fortfarande få fart på försäljningen av A380. Foto: Francois Mori/AP

Det är bra fart på produktionen av nya stora civila flygplan. Det står klart efter att både amerikanska Boeing och europeiska Airbus redovisat hur det gått under 2016.

Airbus lyckades för 14:e året i rad sätta nytt rekord och levererade 688 nya plan till flygbolagen. Men det satt rätt långt inne och det var först efter att leveranserna satt rejäl fart i december som Airbus kom upp i den höga siffran.

Trots det lyckads Airbus inte gå om Boeing som levererade 748 nya plan under förra året.

Annons
X

Det var också tydligt att ett av tillverkarnas stora svårigheter under året varit att öka takten tillräckligt mycket. Det har till exempel märkts på Airbus som till en början hade stora problem med att få leveranser av säten och toalettdörrar till sitt nya långdistansplan A350.

Boeing har samtidigt pressats av att bolaget nu håller på att ställa om produktionen av sin storsäljare Boeing 737 till den nya versionen 737 Max.

Det investerarna nu framför allt tittar på är hur beställningarna av nya plan kommer in. För några år sedan la flygbolagen enorma order och nu syns en tydlig avmattning. Det är bland annat en följd av att oljepriset gått ned och att efterfrågan på nya mer bränslesnåla plan därför bromsats något.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Fast John Leahy, operativ chef för Airbus, hävdar att det egentligen inte går att tala om att det nu vänder ned för flygplanstillverkarna. Visserligen minskar beställningarna men produktionen fortsätter att öka och den stora utmaningen är att klara leveranserna.

    – Mitt största problem är att jag inte har någonting att sälja förrän 2021, säger John Leahy som har beställningar liggande på nästan 7 000 plan. Konkurrenten Boeing har beställningar på närmare 6 000 plan.

    Egentligen är det bara de riktigt stora planen som flygbolagen inte visar något intresse för, jumbojeten Boeing 747 och superjumbon Airbus A380.

    Men John Leahy, som alltid pratar sig varm för superjumbon, räknar fortfarande med att efterfrågan ska ta fart och att det då också kan bli aktuellt med en ny ännu större version av planet. Argumentet är helt enkelt att det på många av de stora flygplatserna är så fullt att flygbolagen snart måste köpa riktigt stora plan för att klara det ökande resandet.

    – A380:s dagar kommer, jag försäkrar det. Hur ska man annars klara trafiken på flygplatser som Heathrow och Charles de Gaulle, säger Johan Leahy.

    Annons

    Airbus hoppas fortfarande få fart på försäljningen av A380.

    Foto: Francois Mori/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X