Annons
X
Annons
X

Airbus-chefen: Vi räknar med att leverera över 650 plan

Airbus ökar produktionen av långdistansplanet A330 som bland annat SAS nu får leveranser av. Samtidigt varnar Airbus för att det är en stor utmaning att få fart på produktionen av ett annat långdistansplan, helt nya A350.

Airbus ökar produktionen av planet A330 som bland annat SAS köpt fler av för att öka sin långlinjesatsning. (arkivbild)

Airbus ökar produktionen av planet A330 som bland annat SAS köpt fler av för att öka sin långlinjesatsning. (arkivbild) Foto: Wong Maye-E/AP

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus ökade försäljningen med 6 procent under 2015 och sålde totalt flygplan, helikoptrar med mera för 600 miljarder kronor. Samtidigt steg nettovinsten med 15 procent till 25 miljarder kronor.

– Det har varit ett bra år för leveranser av civila plan. Nu har vi planer för en produktionsökning som stöds av en stabil orderbok och vi räknar med att leverera mer än 650 plan under 2016, sa Tom Enders koncernchef för Airbus i samband med att han presenterade helårssiffrorna som i stort låg i linje med vad analytikerna som följer bolaget räknat med.

Däremot var det något överraskande att Airbus nu bestämde sig för att öka produktionstakten av långdistansplanet A330. Det används bland annat av SAS och det skandinaviska bolaget har precis fått tre av de fyra nya A330 som bolaget beställt för att klara sin ökade satsning på just långdistansflyg.

Annons
X

Men den nuvarande modellen är också på väg att fasas ut och ersättas av en ny version med mer bränslesnåla motorer. Den nya modellen ska börja levereras till flygbolagen i slutet av 2017 och inför övergången minskade först flygbolagens intresse för att köpa den befintliga versionen.

Nu har intresset ökat igen, troligen drivet av att bränslepriserna gått ned och flygbolagen därmed inte vinner lika mycket på den nya dyrare men också mer bränslesnåla modellen. Det innebär att Airbus siktar på att öka produktionen av A330 till sju plan i månaden under 2017 för att sedan snabbt gå över till den nya versionen. Tidigare siktade bolaget på sex A330 i månaden under 2017.

Enligt Tom Enders har beslutet däremot inte drivits av att Airbus nyligen fick en preliminär beställning från Iran, bland annat på 45 stycken A330.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bland analytiker tolkades Airbus besked som ett positivt tecken även för konkurrenten, amerikanska Boeing. Boeing har nämligen också ett stort långdistansplan, Boeing 777, som är på väg att ersättas med två nya modeller som börjar levereras från 2020.

    Parallellt med att Airbus ska försöka fasa över produktionen till en nyare version av A330 håller bolaget också på med två ännu större projekt. Airbus måste få fart på produktionen av A350, ett annat långdistansplan som till hälften är byggt i kompositmaterial, och den nya versionen av A320.

    Det senare är Airbus verkliga storsäljare och ett plan som exempelvis används för flygningar i Europa. Fast introduktionen av nya A320Neo vid årsskiftet gick dåligt när en av de två motortillverkare som Airbus använder fick problem.

    Det ledde till att Qatar Airways tackade nej till planet tills problemen är lösta och första leveransen gick i stället till Lufthansa. SAS har beställt även A320Neo och väntas få första planet i slutet av sommaren, men då med en motor från en annan leverantör.

    Fast den verkligt stora utmaningen gäller A350 där stora delar av planet gjorts i nya material och Airbus måste lägga mycket kraft på att få ordning på produktionen. Efter att ha levererat första planet i slutet av 2014 fick Airbus 14 stycken A350 klara under 2015 och siktar nu på att leverera 50 plan under 2016.

    Leveranserna till flera flygbolag har försenats bland annat för att en fransk underleverantör av flygplansstolar, Zodiac Aerospace, inte klarat att leverera i tid.

    Problemen kom egentligen inte överraskande för industrianalytiker har länge varnat för att de två stora flygplanstillverkarna, Airbus och Boeing, kan få problem att öka produktionen som planerat eftersom underleverantörerna inte hänger med. Det hela blir inte lättare av att båda bolagen ofta anlitar samma underleverantör.

    Annons
    X

    Airbus ökar produktionen av planet A330 som bland annat SAS köpt fler av för att öka sin långlinjesatsning. (arkivbild)

    Foto: Wong Maye-E/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X