Annons
X
Annons
X

300 lärare: Utvisningarna till Afghanistan måste stoppas

Sveriges har tecknat ett återvändandeavtal med Afghanistan. Många barn och ungdomar kan tvingas åka till ett land där de aldrig har varit, där de kan tvingas bli soldater. För oss lärare är eleverna från Afghanistan inte siffror i statistiken. Detta måste stoppas, skriver över 300 lärare i ett upprop.

Den flyktingpolitik som just nu bedrivs i Sverige omöjliggör vårt arbete, och därför måste vi säga ifrån. Det skriver 300 lärare i ett upprop.

Den flyktingpolitik som just nu bedrivs i Sverige omöjliggör vårt arbete, och därför måste vi säga ifrån. Det skriver 300 lärare i ett upprop. Foto: Jessica Gow/TT

DEBATT | UTVISNINGAR

Finns det olika sorters barn – de vi ska skydda och de som vi ska sända tillbaka till krig?

Vi som skriver detta är alla lärare i den svenska skolan och vi har fått ett svårt men hedersamt uppdrag. Vi arbetar varje dag med de nyanlända elever som kommit till Sverige efter att ha flytt från krig. De har blivit en naturlig del av vår grundskolas förberedelseklasser och gymnasieskolans språkintroduktion.

Vårt uppdrag med dessa barn är precis detsamma som med alla barn som vi anförtros av er och vi tar det på lika stort allvar. Vi ska välkomna dem till Sverige, ge dem en meningsfull undervisning och göra dem till trygga och fungerande samhällsmedborgare. Den flyktingpolitik som just nu bedrivs i Sverige omöjliggör vårt arbete, och därför måste vi säga ifrån. Vi kräver att Sverige inte verkställer utvisningarna till Afghanistan.

Annons
X

I dagarna fick en av våra elever sitt utvisningsbeslut. Han är 15 år. Om tre år ska han utvisas till Afghanistan. Han är långt ifrån ensam och riskerar nu att sälla sig till den skara barn som tillbringar åratal av sin uppväxt i krig, i flyktingläger, under jorden eller på flykt. De vars utbildning gång på gång har avbrutits och vars framtidsdrömmar långsamt har smulats sönder. Den här gången med bifall från den svenska regeringen.

För oss lärare är eleverna från Afghanistan inte siffror i statistiken eller alarmerande rubriker. De är unga människor som kanske för första gången i livet har fått en meningsfull, kontinuerlig och välorganiserad utbildning. De har skänkt oss ovärderlig glädje med sin hoppfulla inställning till det nya landet och sin vördnad för skolan. Men vi har också fällt tårar över de berättelser som lagts ihop bit för bit när vi stöttat eleverna att sätta ord på minnen och molande saknad. I stormens mitt har vi samlat oss och tagit ny riktning. Den självklara riktnings­givaren har varit barnens rättigheter såsom de ­lyder i barnkonventionen, läroplanen och skollagen.

Vi är ålagda att skydda barnen mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, mot skada eller övergrepp och vi erkänner barnens rätt till utbildning. Dessa portalskrivningar ur barnkonventionen verkställer vi dagligen i skolans värld.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I och med Sveriges återvändandeavtal med ­Afghanistan tornar ett mörkt moln upp sig. I stället för att få ta igen de förlorade åren av barndom och utbildning hotas våra elever av massutvisning till ett land som i åratal påpekat att det saknar resurser att ge dem som utvisas ett säkert och värdigt välkomnande.

    I våra klassrum hänger barnkonventionen översatt till olika språk. Ska vi nu ta ner den från väggen?

    Ska vi avsluta vårt uppdrag som lärare och förbereda våra elever för ett liv med vapen i hand? Afghanistan är ett land som till en tredjedel kontrolleras av talibaner, under pågående framryckning. Skolväsendet är mycket svagt och rasismen mot folkgruppen hazarer så genomgripande och institutionell att många för länge sedan lämnat landet. Därmed har en stor del av våra elever aldrig bott i det Afghanistan som de nu riskerar att utvisas till, utan arbetat som papperslösa på en svart och farlig arbetsmarknad i Iran, utan några som helst rättigheter. Den enda utbildning som de kommit till Sverige med är något som de lyckats få därifrån, inte från sitt födelseland Afghanistan. Eleverna har ofta ingen kontakt med Afghanistan över huvud taget.

    En av våra elever skrev så här: ”Tack Sverige som gav mig en penna för att rita min framtid istället för en pistol att skjuta människor med”. I skydd från vuxenkrig och soldatliv har vi lärare haft möjlighet att reparera våra elevers känsla av värde, genom att följa skollagen och den barnkonvention vi är i färd med att implementera i lag här i Sverige. Det har väckts ett hopp.

    Med hoppet som drivkraft lyckas vi i vår undervisning. Utan hopp går det inte att lära sig ett nytt språk, nå betyg och förbereda sig för vuxenlivet i vårt komplexa informationssamhälle, såsom de svenska barnen förväntas göra.

    Som lärare förstår vi vad en massutvisning till Afghanistan kommer innebära för var och en av de barn och ungdomar som vi lärt känna.

    Många är vi som nu frågar oss varför de självklara principerna om barns värde och rättigheter inte är tillämpliga på barnen från Afghanistan. Kan det vara sant att Migrationsverket och regeringen gör skillnad på barn om de är födda i Sverige eller i ett annat land? Finns det olika sorters barn – de vi ska skydda och de som vi ska sända tillbaka till krig?

    Vi lärare har fått ett förtroende. Vi kan inte och kommer heller inte stillasittande se på när regeringen raserar det stora och viktiga arbete vi har lagt ner för att säkra de afghanska barnens rätt till trygghet och utbildning. Det vore en skam att massutvisa barn och ungdomar till Afghanistan. Regeringen måste omedelbart stoppa alla sådana planer! Vad är en regering ens värd, om den inte förmår skydda barnen i det egna landet och ge dem en tro på framtiden?

    Camilla Carlberg, lärare i religionskunskap, Enskede gårds gymnasium

    Monika Dolfin, lärare i svenska som andraspråk och engelska, Enskede gårds gymnasium

    Ida Hansen, lärare i svenska som andraspråk, svenska och historia, Enskede gårds gymnasium

    Lina Pilo, förstelärare, Tensta gymnasium

    Emmy-Linda Svensson, förstelärare med språkutvecklande uppdrag, Enskede gårds gymnasium

    Adam Abdi, lärare, Enskede Gårds gymnasium

    Sofie Abrahamsson, pedagog Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Helén Ahlström, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Emma Alfredsson, lärare i svenska som andraspråk och historia, Mimers hus

    Aziza Ali, lärare, Liljeholmens gymnasium

    Anette Althén, lärare, Anders Ljungstedts Gymnasium

    Linda Ammitzböll, lärare, Språkintroduktion

    Camilla Andersson, lärare, Smedbergsskolan

    Emma Andersson, lärare i historia och samhällskunskap, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Andreas Andersson, lärare i idrott och religion, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Marie Andersson, lärare i svenska och spanska, NTI Mediegymnasiet

    Lena Andréasson, specialpedagog, Angeredsgymnasiet

    Mina Anger, lärare, Mottagningsenheten Bryggan

    Tobbe Anliot, lärare i matematik och historia, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Jenny Antonsson, lärare i svenska som andraspråk, Lindåsskolan

    Sofia Arneke Isaksson, lärare, Mottagningsskolan

    Marita Arvidsson, grundskolelärare i svenska, svenska som andraspråk, Rosenborgskolan

    Thomas Arvidsson, gymnasielärare

    Lovisa Ax, lärare i svenska som andraspråk, engelska och SO, Språkintroduktionen Gymnasium Skövde

    Maria Axgaard, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Lars Bergendal, lärare, Smedbergsskolan

    Anna Bergendal, lärare i matematik samt idrott och hälsa, Virginska gymnasiet, språkintroduktion

    Åsa Bergvall, Lärare i svenska som andraspråk på Introduktionsprogrammet, Tannbergsskolan

    Monika Berlin, lärare i svenska som andraspråk, Kopparlundsgymnasiet Västerås

    Eva Björkegren, gymnasielärare, Anders Ljungstedts gymnasium

    Andrea Björkman, lärare, Stenhammarskolan

    Frida Björling, lärare på introduktionsprogram

    Berndt Bock, lärare, Anders Ljungstedts gymnasium

    Annette Bramler, lärare i svenska som andraspråk och bild, Liljeholmens gymnasium

    Elin Brandlöv, lärare i svenska som andraspråk

    Elina Bratt, ämneslärare på språkintroduktion, CLL

    Max Bretschneider, lärarvikarie, Lärarjouren

    Susanne Brunke, Schillerska gymnasiet

    Sara Bruzelli, gymnasielärare, Språkintroduktion, Örnsköldsviks Gymnasium

    Emelie Canadas, lärare i svenska som andraspråk, Vistaskolan

    Jenny Canato Källgren, gymnasielärare, Kungsholmens gymnasium

    Calle Cederblad, lärare, Angeredsgymnasiet

    Maria Cook, lärare i idrott, Katedralskolan, språkintroduktion

    Mercedes Corral, lärare Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Anna Dahl, grundlärare 4-6, Ekenässjöns skola

    Fredrik Dahlberg, lärare i matematik och svenska som andraspråk, Mimers hus

    Susanna Dahlskog, förstelärare, Ekenässjöns skola

    Maja Dalskov, lärare, Alla nationers fria skola

    Emelie Danielsson, lärare, Kinda lärcentrum

    Elisabeth Davidsson, lärare i svenska som andraspråk, Mimers hus

    Hanna Dawson, folkhögskolelärare, Scouternas folkhögskola

    Linn de Wilde, gymnasielärare Språkintroduktion, Langeska gymnasiet

    Franziska Deckert, dramapedagog, teaterledare, Scenskolan Fejm, Fejm för nyanlända

    Tamar Demirijan, modersmålslärare

    Anders Didoff, lärare, IKT-ansvarig, Liljeholmens gymnasium

    Danica Djukanovic, lärare i svenska som andraspråk, Enskede Gårds gymnasium

    Tanja Dombaj, lärare i engelska, specialpedagog, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Annelie Drewsen, författare och fd lärare på Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Rizkia Ebrahim, lärare, Marks gymnasium

    Sara Edvardsson Ehrnborg, lärare i svenska, svenska som andraspråk och musik

    Nina Ehrgård Ejlertsson, ämneslärare i svenska, tyska, sociologi, Viktor Rydberg gymnasium

    Gabriella Ekberg, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Sara Ekdahl, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Fin El Gomati, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Fanny Elofsson, lärare, Smedbergsskolan

    Maria Engdell, lärare i svenska som andraspråk, Tallbohovskolan

    Samuel Engelhardt, specialpedagog, lektor, Angeredsgymnasiet

    Jörgen Enocksson, lärare, Framtidsgymnasiet

    Moa Eriksson, lärare i matematik och fysik, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Anna Eriksson, lärare i svenska som andraspråk och engelska, Virginska gymnasiet

    Anna-Lotta Fahlström, grundskollärare, Hedlundaskolan

    Ingrid Faste, gymnasielärare i svenska som andraspråk, Kungsängsgymnasiet

    Ewa Flensburgh, SFi-lärare, SFI Komvux Kärnan

    Anna Fogelmark de Richelieu, lärare i svenska som andraspråk, Sturegymnasiet

    Hanne Foltmann, lärare, Enskede Gårds gymnasium

    Daniel Forsling, lärare på Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Mimmi Fransson, förstelärare, Ekenässjöns skola

    Sandra Frisk, lärare, Framtidsgymnasiet

    Emma Fält, lärare i svenska som andraspråk, Söderbymalmsskolan

    Caroline Färnström, lärare, Lunnevads folkhögskola

    Maria Gabrielsson, lärare i svenska som andraspråk, Rosendalsgymnasiet

    Galan Galindo Sjöberg, lärare i historia och religon, Maestroskolan

    Farshid Golchin, lärare i matematik och kemi, samordnare på Språkintroduktion, Mimers hus gymnasium

    Alexander Goldmann, gitarrlärare, ordf. Musiker Mot Rasism, Hisingen Kulturskola

    Sofie Gottschalk Jansson, lärare i musik, Norrevångsskolan 7–9

    Konstantinos Gountas, lärare, Kärrtorps gymnasium

    Jenny Grönberg, lärare vid Språkintroduktion, Älvsbyns gymnasium

    Eva Gusmark, lärare i svenska som andraspråk, Mimers hus

    Viktor Gustafsson-Naess, lärare, Kinda lärcentrum

    Erika Gustavson, förstelärare i svenska som andraspråk samt gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällskunskap, Anders Ljungstedts gymnasium

    Sebastian Gürenwacht, adjunkt, Rudbeckianska gymnasiet

    Marit H Morén, lärare, Smedbergsskolan

    Stina Hallgren, lärare, Lunnevads folkhögskola

    Linnéa Hammarstrand, gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk, Katedralskolan, språkintroduktion

    Erik Hammarström, lärare, Segevångsskolan

    Lars-Inge Hansson, lärare, Framtidsgymnasiet

    Ylva Hansson, lärare i svenska och filosofi, NTI Mediegymnasiet

    Johanna Haskett, gymnasielärare, Västerviks gymnasium

    Ines Hayek, lärare i svenska som andraspråk och engelska, Mimers hus

    Bjarne Henricsson, lärare i svenska som andraspråk och SO, Mimers hus

    Annelie Herbst, lärare, kartläggare, Språkcentrum

    Henry Hermansson, lärare, Lunnevads folkhögskola

    Fouadi Hijazi, lärare i engelska, arabiska och franska, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Lisa Hoffman Carlsson, ämneslärare i SO, Viktor Rydberg gymnasium

    Lars Hoffsten, lärare, Lunnevads folkhögskola

    Frida Hol, lärare, S:t Botvids gymnasium

    Johanna Hollsten, ämneslärare på språkintroduktion, CLL

    Barbro Holmlund, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Eva-Lena Holmner, lärare i svenska som andraspråk samt Vård- och omsorgsprogrammet, Mimers hus

    Jenny Hostetter, lärare i svenska som andraspråk, projektledare

    Cattis Hummelstrand, lärare i svenska som andraspråk, Kärrtorps gymnasium

    Malin Huzell, lärare, Arlandagymnasiet

    Lisa Högberg, lärare i svenska som andraspråk

    Malin Höglund, lärare i svenska, Gullmarsskolan

    Kerstin Idevall, lärare i svenska som andraspråk, Rosendalsgymnasiet

    Sara Idvardsson, ämneslärare på språkintroduktion, CLL

    Andreas Ingmarsson, gymnasielärare, Anders Ljungstedts gymnasium

    Zandra Ingvald, lärare, Stenhammarskolan

    Jesper Isaksson, lärare Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Therese Isberg, lärare i svenska som andraspråk, Kevingeskolan

    Linda Jacobsson, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Birgit Jakobsson, lärare i svenska, svenska som andraspråk och historia, Mimers hus

    Maria Jallow, lärare sfi

    Elsa Jansson, lärare, Smedbergsskolan

    Helen Jansson, lärare, Smedbergsskolan

    Jennie Jedenborg, lärare, Marks gymnasium

    Trude Johansen, lärare i svenska, Grimstaskolan

    Maria Johansson, lärare i medieämnen, NTI Mediegymnasiet

    Kristina Johansson, lärare på sfi

    Cornelia Johansson, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Erika Johansson, gymnasielärare och förstelärare, Anders Ljungstedts gymnasium

    Jimmy Jonecrantz, lärare, NVU Brinellskolan

    Jens Jörnborn, lärare årskurs 5, Hjortsjöskolan

    Sanel Kadunic, lärare, Framtidsgymnasiet

    Malin Karlsson, lärare i svenska som andraspråk Språkintroduktionsprogrammet, Älvsbyns gymnasium Språkintroduktionsprogrammet

    David Karlsson, lärare i engelska, Ekillaskolan

    Miriam Karlsson, lärare i förberedelseklass, Landsbro skola

    Susanna Kellgren Lundberg, förstelärare i svenska, Anders Ljungstedts gymnasium

    Marjan Keshavarz, resurspedagog och mentor Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Pia Kjellson, förstelärare, Startskolan

    Elvir Kosovac, lärare, Framtidsgymnasiet

    Annette Kristinehamn, lärare, Startskolan

    Aldijana Kurtovic, grundlärare 1-6, Ekenässjöns skola

    Christina Källstrand, lärare i engelska, Ungdomscentrum

    Lotten Landsbro, lärare i svenska som andraspråk, Lerums gymnasium

    Jonas Larsson, lärare i svenska som andraspråk och svenska, Mimers hus

    Martin Larsson, ämneslärare i svenska som andraspråk, Katedralskolan, språkintroduktion

    Suzanne Laurén, lärare, Liljeholmens gymnasium

    Kamilla Lie, lärare, Smedbergsskolan

    Katarina Lilja, ämneslärare på språkintroduktion, CLL

    Charlotte Lilja Pittuco, lärare, Blackebergs gymnasium

    Elisabeth Liljegren, speciallärare, Anders Ljungstedts gymnasium

    Jens Liljeqvist, lärare i slöjd, Gunneboskolan

    Moa Lind, lärare i svenska som andraspråk, Ale gymnasium

    Eleonor Lindberg, lärare på Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Håkan Lindberg, ämneslärare i musik, Viktor Rydberg gymnasium

    Olof Lindberg, lärare, Framtidsgymnasiet

    Fredrik Lindborg, lärare i bild, Rinkebyskolan

    Åsa Linde, lärare i svenska som andraspråk, Enskede Gårds gymnasium

    Jessica Lindgren Meng, gymnasielärare, Rekarnegymnasiet

    Marianne Lindmark, specialpedagog, Magelungen Utveckling

    Sarah Lindqvist, lärare, Skiftingehus

    Emil Lindström, lärare, Hammarskolan

    Cecilia Lindström, lärare, Djurgårdsskolan

    Bert-Ola Lindström, lärare, Framtidsgymnasiet

    Alexandra Ljungkvist-Sjölin, lärare i svenska som andraspråk och teater, Liljeholmens gymnasium

    Jenny Look, lärare, Smedbergsskolan

    Björn Lundgren, lärare, Angeredsgymnasiet

    Sara Lundgren, lärare i historia och religon, NTI Mediegymnasiet

    Irma Lundin, lärare, Navet Vetlanda

    Erik Lundvall, lärare Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Malin Lydell Manfjärd, lärare, Marks Gymnasium

    Tracy Lynn Schankin, förstelärare engelska för nyanlända elever, Skiljeboskolan

    Pernilla Löfgren, ämneslärare i svenska, historia, Viktor Rydberg gymnasium

    Karin Löfving, lärare, Kinda lärcentrum

    Emma Malmgren, lärare på sfi

    Frida Malmin, lärare i SO, Språkintroduktion Uddevalla

    Ivanka Mandaric, lärare i so och svenska som andraspråk, Tallbohovskolan

    Dejan Marijanac, lärare i svenska som andraspråk, religion och geografi, Sprintgymnasiet

    Linda Martins, förstelärare svenska som andraspråk, Hagnässkolan

    Cecilia Martinsson, lärare på språkintroduktion, Lerums gymnasium

    Karin Mattsson, lärare på språkintroduktion, Väddö folkhögskola

    Karin Mayorga, gymnasielärare svenska som andraspråk och religion, Enskede gårds gymnasium

    Karin Medin, lärare på introduktionsprogram

    Andrea Melander, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Sezen Mert, lärare på Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Marie Moberg, lärare, Kinda lärcentrum

    Mahboubeh Molai, lärare, Parkskolan

    Pia Mollberg, lärare i svenska som andraspråk, Hammenhögs friskola

    Sosso Mondej, ämneslärare i matematik, fysik, Viktor Rydberg gymnasium

    Majid Mowla, resurspedagog Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Emily Munya, lärare i svenska som andraspråk

    Fabian Nekoian, pol mag & gymnasielärare Hi, Sh & SPI, Rudbeck gymnasium

    Carol Nicola, lärare, Framtidsgymnasiet

    Annika Nilsson, grundskollärare, Svensgårdsskolan

    Charlott Nilsson, lärare

    Linda Nilsson, lärare i svenska som andraspråk

    Filip Nilsson, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Sofie Nohr, lärare

    Helena Norberg, ämneslärare i svenska som andraspråk, spanska, Viktor Rydberg gymnasium

    Marie Nord, lärare, Kinda lärcentrum

    Sabina Nordgren, lärare, Hammarskolan

    Maja Nordström, lärare i svenska som andraspråk och samhällskunskap, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Elina Nordvall-Meijer, gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk, Slottegymnasiet

    Margareta Norrman, lärare, Hammarskolan

    Cecilia Novoa, lärare i svenska som andraspråk, Enskede Gårds gymnasium

    Hildegard Nufer, speciallärare, Kinda lärcentrum

    Sofia Nygård, gymnasielärare, Rudbeck gymnasium

    Katarina Nåteryd, lärare, Hammarskolan

    Tiia Ojala, lärare i svenska som andraspråk

    David Olanders, lärare i svenska som andraspråk, IMSPR Tyresö gymnasium

    Sandra Olsson, gymnasieärare i svenska, svenska som andraspråk, Katedralskolan, språkintroduktion

    Rebecca Palm, gymnasielärare

    Anna Palmblad, ämneslärare, Aranäsgymnasiet

    Iman Pasafkand, lärare Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Katarina Perite, lärare på introduktionsprogram

    Cia Persson, grundskolelärare i SO 4-9, Nosabyskolan

    Ann Persson, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Anna-Maria Peter, lärare på Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Andreas Petterson, ämneslärare SO, Viktor Rydberg gymnasium

    Jessica Pettersson, lärare

    Ami Pettersson, lärare, Center för språkintroduktion

    Susanne Pettersson, lärare i svenska som andraspråk, Årstaskolan

    Anna Pollack, lärare, Smedbergsskolan

    Rebecca Ponce, gymnasielärare, Västerviks gymnasium

    Anders Pålsson, lärare, Center för språkintroduktion

    Ingemar Rander, specialpedagog, ämneslärare i grundskolan, Katedralskolan, språkintroduktion

    Annika Ranestål, specialpedagog, Liljeholmens gymnasium

    Afsar Ranjbar, lärare i matematik och no, Rosendalsgymnasiet

    Louise Rickman, lärare i SO, Skiljeboskolan

    Erik Riselius, lärare, Hammarskolan

    Emma Risén, gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk, Anders Ljungstedts gymnasium

    Thomas Risgaard, lärare

    Mia Rolandsdotter, folkhögskolelärare, Stensunds folkhögskola

    Linda Roman, lärare, Hammarskolan

    Joceline Romero, Socialpedagog Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Lena Rosell-Larsson, lärare, Filbornaskolan

    Hanna Rosén, lärare Introduktionsprogrammen, Rudbeck gymnasium

    Cecilia Rosengren, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Marie Runnström, lärare i svenska som andraspråk

    Charlotte Rydström, lärare, Kinda lärcentrum

    Iman Saadi, lärare i matematik och SO, NTI Mediegymnasiet

    Elisa Saarikettu Nykvist, lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium

    Per Sahlström, lärare Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Lona Salam, lärare, Enskede Gårds gymnasium

    Marika Sandahl, lärare

    Karolina Sandahl, Lärare i samhällskunskap, religion och psykologi, Globala gymnasiet

    Mia Sandblom, lärare i sfi, Vuxenutbildningen

    Lotten Sandelin, lärare i matematik och biologi vid Introduktionsprogrammet, Jämtlands gymnasium

    Louisa Savvidou, lärare, SPRINT-gymnasiet

    Pernilla Schoultze Barrientos, lärare, IMSPR Tyresö gymnasium

    Mediha Sejdinovic, lärare i svenska som andraspråk, Hagnässkolan

    Monika Sennerstrand, lärare i musik, Ekenässjöns skola

    Fredrik Seth, lärare, Framtidsgymnasiet

    Annika Sjöblom, linjeledare, lärare, Lunnevads folkhögskola

    Linda Sjögren, specialpedagog, NTI Mediegymnasiet

    Kristina Sjöstrand, specialpedagog, Aranäsgymnasiet

    Jonas Skoglung, lärare, Smedbergsskolan

    Mia Skoog, lärare, Internationella gymnasiets sprintprogram

    Ditte Sorbon-Ekström, lärare, Enskede gårds gymnasium

    Anna Steneröd, lärare

    Saga Stenlöf, ämneslärare, Mimers hus gymnasium

    Ulrika Stenmark, lärare, Hammarskolan

    Johanna Stjerna, lärare Språkintroduktion, Rudbeck gymnasium

    Maja Stjärndotter, lärare i svenska som andraspråk, religion och geografi, Sprintgymnasiet

    Pamela Strang, lärare i svenska som andraspråk, Enskede gårds gymnasium

    Ute Stöckmann, lärare, Smedbergsskolan

    Linda Svedin, lärare i svenska som andraspråk, Tallbohovskolan

    Gunvor Svensson, lärare i svenska som andraspråk, Moga/Alboskolan

    Nina Svensson, lärare, Blackebergs gymnasium

    Angelika Söderlind, lärare, Språkintroduktionsprogrammet

    Tove Thofelt, lärare i musik, Storsjögymnasiet

    Kim Thyrén, lärare, Smedbergsskolan

    Malin Topp, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Elsie Trulsson, lärare

    David Törnberg, lärare i musik, Eksjö gymnasium

    Olle Uppenberg, lärare på språkintroduktionen, S:t Botvids gymnasium

    Eva Vieweg, förstelärare, lärare i svenska som andraspråk, Södermalmsskolan

    Niklas von Arnold, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Matilda von Bahr, svensklärare, Globala gymnasiet

    Linda Vånemo, lärare, Filbornaskolan

    Cecilia Wallin, lärare Introduktionsprogrammen, Rudbeck gymnasium

    Amanda Wallmon, lärare i engelska och religion, Rosendalsgymnasiet

    Kicki Wellin, lärare, Enskede Gårds gymnasium

    Patrik Westerbring, lärare i svenska som andraspråk, Angeredsgymnasiet

    Catharina Widegren, lärare i svenska som andraspråk, Sturebyskolan

    Karin Wikström, lärare

    Lina Winberg, lärare i svenska, svenska som andraspråk och filosofi

    Helena Windahl, specialpedagog, Smedbergsskolan

    Per Wingård, lärare i svenska som andraspråk, Rosendalsgymnasiet

    Sofia Wärn, gymnasielärare Språkintroduktion, Langeska gymnasiet

    Emeli Ydringer, lärare, Kinda Lärcentrum

    Kamil Yildiz, lärare Språkintroduktion, Tensta gymnasium

    Rebecca Zimmerman, lärare i svenska som andraspråk, IMSPR Tyresö gymnasium

    Cathrine Zimonyi, lärare, Ale gymnasium

    Leif Åhman, lärare, Hammarskolan

    Marléne Åström, lärare i svenska som andraspråk, Rosendalsgymnasiet

    Tommy Öberg, gymnasielärare, Rudbeckianska gymnasiet

    Karin Öhman, lärare i svenska som andraspråk, Enskede gårds gymnasium

    Petrus Öhman, lärare i svenska, svenska som andraspråk och filmkunskap, Bolllnäs folkhögskola

    Ellenor Örström, ämneslärare svenska, historia, Viktor Rydberg gymnasium

    Annons
    Annons
    X

    Den flyktingpolitik som just nu bedrivs i Sverige omöjliggör vårt arbete, och därför måste vi säga ifrån. Det skriver 300 lärare i ett upprop.

    Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X