Annons
X
Annons
X

28 miljarder i bilstöd

Regeringen lägger fram ett stödpaket på 28 miljarder kronor till bilindustrin i Sverige.
– Staten ska vara aktiv, men inte äga utan ta ansvar för skattebetalarnas pengar, säger Maud Olofsson.
– Det är utomordentligt roligt att regeringen går ut och markerar var man står i den här frågan, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute.

Av SvD, TT

Det handlar om 20 miljarder i kreditgarantier till företag i fordonsklustret, för upptagande av europeiska investeringsbanken för omställning till grön teknologi.

Därutöver föreslår regeringen undsättningslån för fordonsföretagen som befinner sig i ekonomisk kris på upp till 5 miljarder kronor. Sedan har regeringen för avsikt att i aktiebolagsform bedriva forskning och utveckla verksamhet, och till den verksamheten tillförs 3 miljarder kronor.

Totalt innebär det 28 miljarder.

Annons
X

Näringsminister Maud Olofsson framhöll på presskonferensen att regeringens åtgärder har vägletts av några grundläggande principer:

– Jobben ska stanna och utvecklas i Sverige.

– Staten ska vara aktiv, men inte äga utan ta ansvar för skattebetalarnas pengar.

– Det ska vara ett långsiktigt perspektiv. Vi ska ha en fordonsindustri också om 20 år i Sverige.

– Men det är också fokus på omvandling och förnyelse av fordonsindustrin, sade Olofsson och syftade på omställningen mot miljövänligare bilar.

– Det här handlar om att i denna orossituation måste vi möta de särskilda problem vi har inom fordonsindustrin, sade Anders Borg på pressträffen.

– Det vi gör är att skapa en handlingsberedskap, fortsatte han.

Även han betonade att krispaketet inte handlar om att staten ska äga bilföretag, utan om att skapa bättre förutsättningar för industrin.

Saab Automobile tycker att regeringens nya besked är glädjande.

– Det är ett bra, offensivt paket, säger Saabs informationsdirektör Eric Geers..

Geers nämner särskilt satsningen på forskning och utveckling, och den statliga kreditgarantin. Han ville på torsdagen inte peka ut något som saknas i paketet.

– Vi måste sätta oss in i det först. Vi kommer att ha en ständig dialog med regeringen, framhåller Eric Geers.

Enligt Maud Olofsson rör det sig om ett statligt bolag som ska vara ett forskningsinstitut. Hon betonar att det inte är klart var det ska ligga.

– Vi tänker ta vara på kunskapen, använda resurser och investera inför framtiden.

– Det handlar om att säkra jobb och produktion i Sverige, säger Anders Borg.

– Vi ska inte subventionera löpande verksamhet eller ägande av bilföretag utan säkra att de kan verka på normala marknadsvillkor. Det är också viktigt att understryka att det här betyder inte ett carte blanche för att kassera in pengar, utan företagen måste naturligtvis ha säkerhet och uppfylla villkoren, sade Borg.

Finansminister Anders Borg framhöll att åtgärderna syftar till utveckling i Europa och Sverige.

– Pengarna ska inte hamna i amerikanska händer, säger han.

Varken Borg eller näringsminister Maud Olofsson kunde däremot ge några besked på frågan om åtgärderna kommer att leda till färre varsel inom fordonsindustrin.

– Vad vi gör är att skapa förutsättningar för fordonsindustrin i Sverige. Vi lägger en stabil finansiell grund för de här bolagen, säger han.

Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm med internationell fordonsindustri som inriktning, tycker att regeringens upplägg verkar bra, men om satsningen är tillräcklig vill han inte kommentera.

– Det är en omöjlig fråga att svara på. Allvaret i den här krisen kommer att visa sig just genom hur länge de här undsättningslånen och kreditgarantin räcker, säger Sköld.

Han tror att de 5 miljarderna är tänkta bland annat för att rädda leverantörer som ser sin verksamhet hotat när de inte får betalt eller stöd.

– Undsättningslånen skulle de kunna ansöka om redan i morgon, för det handlar om att klara den löpande driften, säger Sköld.

Sköld tycker att regeringens upplägg är välmotiverat.

– Framför allt behövs kortsiktiga insatser nu, så att man köper sig lite tid, säger han.

– Det är utomordentligt roligt att regeringen går ut och markerar var man står i den här frågan, det har vi efterlyst under lång tid, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute.

– Omfattningen är en strategisk markering där regeringen klargör att den tror på svensk fordonsindustri och kommer att satsa långsiktigt.

Vilka signaler skickar det här till en tänkbar köpare av Volvo eller Saab?

– Min uppfattning är att GM vill behålla Saab, men att Ford vill sälja Volvo. Då sänder det här en signal till en presumtiv köpare om att varumärket Volvo kommer att laddas med väldigt mycket kompetens miljömässigt, det är något som Sverige är känt för internationellt.

– Det är fullständigt korrekt, det regeringen gör nu. Volvo och Saab ska inte bara vara världens säkraste bilar, de ska också vara världens mest miljömässiga.

Hur mycket lugnare ska man vara som Volvo och Saabanställda nu, efter regeringens besked?

– Man ska vara betydligt lugnare. Det här är en strategisk markering av att man från regeringens sida inte tänker låta den svenska fordonsindustrin gå under.

– Jag trodde inte insatsen skulle bli så stor som den nu blev.

SvD-TT

Annons
X
Annons
X
X
X
X
Annons
X