Annons
X
Annons
X

"2016 blir avgörande för Volkswagen"

Ingen lösning i i USA är i sikte för Volkswagen medger vd Matthias Müller. Han undviker frågan om börsnotering av Scania men lovar att Volkswagen ska åtgärda dieselfusket i Europa utan att bilarna påverkas negativt. – Vi måste ändra kulturen, säger han till SvD i Genève.

Bilsalongen i Genève 2016
Han bär just nu hela bilindustrin på sina axlar. Möt Volkswagens vd Matthias Müller som ännu inte har något svar på hur dieselfusket ska lösas i USA.

Han bär just nu hela bilindustrin på sina axlar. Möt Volkswagens vd Matthias Müller som ännu inte har något svar på hur dieselfusket ska lösas i USA. Foto: Jonas Fröberg

Genève. Den vithårige mannen som står framför oss i brun kostym har bilvärldens tuffaste jobb: Han ska rida ut dieselgate.

Hela bilsalongen kretsar runt att Volkswagen medvetet manipulerat mjukvara i 11 miljoner bilar runt hela världen.

Volkswagenkoncernen brukar annars ha en stor och närmast svulstig presentation av bilnyheterna på en stora idrottsarena kvällen innan bilsalongen inleds.

Annons
X

I år är det annorlunda.

Runt 400 journalister från hela världen har samlas i en mindre lokal för att lyssna på två mer lågmälda tal om Volkswagen i dag och i den uppkopplade framtiden.

När SvD Näringsliv och ytterligare en svensk tidning intervjuar koncernens vd Matthias Müller bland bilarna efteråt är han samlad, säger att 2016 blir ett avgörande år för VW-koncernen.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi ska lösa problemen med dieselmotorerna. Vi måste få tillbaka förtroende hos kunderna och omorganisera hela koncernen i strukturer och beslutsfattande. Och vi måste ändra kulturen.

    Vi måste få tillbaka förtroende hos kunderna

    I Europa har Volkswagen nått överenskommelse med myndigheter och håller nu på att kalla in bilar för att ta bort fuskmjukvaran.

    En stor fråga har varit om Volkswagen kan garantera att kraften i motorerna inte sänks och bränsleförbrukning höjs när de ska sänka kväveoxidutsläppet. Forskare i förbränningsmotorer över hela världen har pekat på att de är kommunicerande kärl som påverkar varandra.

    Kan du lova att kraften i motorerna och bränsleförbrukningen blir densamma efter ingreppet?

    – Ja det kan jag. Ja, jag kan!, säger han på engelska och ler när han inser att det nog lät som Obamas ”yes we can”.

    Så du lovar det?

    – Ja.

    Men i USA är utsläppskraven för kväveoxid tuffare. Där krävs större ingrepp och där har Volkswagen ännu ingen lösning, trots ett flertal möten med bland annat motsvarigheten till Naturvårdsverket EPA. Bland annat har Süddeutsche Zeitung spekulerat i att Volkswagen måste återkalla 115 000 bilar.

    Så sent som den 25 februari rapporterade nyhetsbyrån Reuters att domaren Charles Breyer i San Fransisco satt en tidsgräns den 24 mars då han vill ha ett definitivt svar om hur Volkswagen ska åtgärda problemet. Breyer var uppgiven att ingen lösning fanns efter 6 månader.

    Först vill Matthias Müller inte veta av någon tidsgräns.

    – Vi har en tidpunkt då när vi ska ses. Det är ytterligare ett steg i förhandlingarna och så får vi se vilket resultat det blir.

    Men är den 24 mars en tidsgräns?

    – För mig är det ett datum då vi ses igen och har ytterligare en förhandling.

    Det har spekulerats om att Scania och MAN – (i praktiken bolaget Volkswagen Truck and Bus) ska sättas på börsen och därigenom få loss pengar, men inte bara till koncernen utan för lastbilsverksamheternas expansion i USA och Kina, där konkurrenter som Daimler och AB Volvo redan finns.

    Hur ser du på det?

    – Det är inga diskussioner om det.

    Vad tycker du?

    – Vi har 12 märken, vi är stolta över dem och vi kommer att behålla det så.

    Så ni kommer inte att börsnotera MAN och Scania?

    – Varför?

    Jag frågar dig…

    Då uteblir svaret.

    Han säger att han tänker dagligen på de stora belopp som Volkswagen snart måste ut med. Enbart USA:s justitiedepartement har stämt Volkswagen på 46 miljarder dollar - dessutom tillkommer att mer än 500 bilägare i USA väckt åtal.

    Han vill inte spekulera i hur mycket slutnotan ska bli.

    Just den osäkerheten fick VW-koncernen att skjuta på både årsresultat för 2015 och årsstämma. Senare i vår väntas en första rapport från den stora oberoende granskning som görs och då förväntas även årsresultatet presenteras.

    Ser du fler organisationsförändringar?

    – 7 av 10 i ledningsgruppen är nya. Jag har formerat ett team och jag ser inte att vi behöver ändra mer där nu.

    Om man väcker dig mitt i natten, vilken är den allra tuffaste frågan för Volkswagenkoncernen?

    – Vi måste återfå förtroende från våra kunder. Och vi måste organisera om koncernen.

    Annons
    Annons
    X

    Han bär just nu hela bilindustrin på sina axlar. Möt Volkswagens vd Matthias Müller som ännu inte har något svar på hur dieselfusket ska lösas i USA.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X