Annons
X
Annons
X

Minns du mackarna som gick på pumpen?

Statoil blir Circle K. Därmed går nu en norsk klassiker i graven. Men Statoil är långt ifrån den första macken som går på pumpen. SvD Näringsliv har tagit en titt på några av mackarna som inte längre finns kvar i Sverige.

Bild 1 av 11

Från och med i dag byggs alla Statoil-mackar om till Circle K.

Från och med i dag byggs alla Statoil-mackar om till Circle K. Foto: circlek.se

Statoil – Nordens största företag

Statoil har funnits i Sverige i 30 år men nu går denna norska kedja i graven. Med start tisdagen den 3 maj byggs alla Statoil-mackar om till Circle K-mackar. Men bensingiganten uppmanar till lugn:

Statoil grundades av norska staten 1972. Bolaget blev till dess nuvarande form 2007, när Norsk Hydro slogs samman med Statoil. Först hette det StatoilHydro, men 2009 bytte koncernen namn till Statoil. Företaget är Norges och Nordens största och låg 2011 på 41:a plats bland världens största företag.

En Statoil-mack i Enköping. Från och med nu ett minne blott.

En Statoil-mack i Enköping. Från och med nu ett minne blott. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 11

Foto: Jack Mikrut

OK – droskägare startade

OK-rörelsen föds 1926. Då hette det Bilägarnas Inköpscentral (IC) och skötte inköp av bensin, oljor och gummi. Initiativet togs på grund av höga bensinpriser. Det var droskägare, dåtidens taxibilar, som drog igång det hela.

Under andra världskriget införs ransonering på bensin. Och strax innan krigsslutet 1945 bildas Sveriges Oljekonsumenters Riksförbund, OK. Medlemmarna kommer från bland annat IC, KF och Svenska Lantmännens Riksförbund.

År 1963 fusioneras IC och OK till OK. Drygt tio år senare passerar OK Shell som Sveriges största försäljare av bensin. Samma år startas försök med biluthyrning. OK är först med att införa lågblybensin 1977.

Vid årsskiftet 1993 höjs bensinpriset kraftigt och under hela 90-talet minskar bensinkonsumtionen. 1996 börjar OK ett samarbete med Q8. Stationer får dubbelskyltning. Tre år senare bildas OKQ8, som finns kvar än i dag. Det ägs till lika delar av OK ekonomisk förening och Kuwait Petroleum International, som ägs av Kuwait.

Mer information om OK finns här.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 11

En gammal BP-mack i Björkfors utanför Linköping.

En gammal BP-mack i Björkfors utanför Linköping. Foto: Anna Fuster/Flickr

BP – bytte färg

Svenska BP bildades 1922. Till en början var färgerna blått och vitt, men 1947 ändrades de till det klassiska gröna och gula.

Under 50 och 60-talet var reklamen från BP populär. Både nyckelringar och maskotar med loggan tilltalade svenskarna.

1993 stängde BP sin sista mack i Sverige. Och 2001 bytte företaget sin förkortning från British Petroleum till Beyond Petroleum.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 11

En Q8-mack i Fruängen utanför Stockholm.

En Q8-mack i Fruängen utanför Stockholm. Foto: Janerik Henriksson/TT

Q8 – landsordlek

Kuwait Petroleum International grundades så sent som 1980 och Q8 (en ordlek, låter som Kuwait på engelska)-mackarna finns i över 75 länder i hela världen. Men inte längre i Sverige. 1999 slogs Q8 ihop med OK och bildade kedjan OKQ8, som lever vidare.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 11

Norsk Hydro-station vid Danvikstull

Norsk Hydro-station vid Danvikstull Foto: Maja Suslin/TT

Norsk Hydro – Wallenberg finansierade

1905 grundades Norsk Hydro och höll inledningsvis på med tillverkning av norgesalpeter, en sorts gödningsmedel. Wallenbergsfären var med och finansierade startfasen.

1985 kom Norsk Hydro till Sverige, i samband med att man tog över Mobils bensinstationer. 1996 växte Norsk Hydro ytterligare, när man köpte Uno-X. 2007 kom beskedet att StatoilHydro tänkte köpa ConocoPhilips Jet-stationer i Sverige och Danmark. Ett villkor för att affären skulle genomföras var att Hydro försvann. 2009 försvann mackarna, alla 118 stationer såldes till finska St1.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 11

Foto: Leif R Jansson/TT

Mack – automatisk mätning

Vad passar bättre än att börja med bolaget vars namn har blivit synonymt med bensinstation: Mack. Namnet kom från de fyra delägarnas efternamn, Mathiasson, Andersson, Collin och Key. Företaget grundades 1916 och producerade en pump med automatisk mätning som uppfanns av Oscar Waldemar Andersson.

Pumpen blev så populär att alla pumpar kom att kallas mack och med tiden blev det benämningen på hela tankningsanläggningen. Mack (med versaler) var namnet på en kedja automatstationer ägd av BP som enligt uppgift fanns ända in på 70-talet. SvD Näringsliv har inte kunnat hitta några datum för kedjans bildande eller upphörande men kanske någon minnesgod läsare vet?

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 11

En gammal amerikansk Texacoskylt.

En gammal amerikansk Texacoskylt. Foto: IBL

Texaco och Caltex – Preem tog över

The Texas Company, med varumärket Texaco, bildades 1901 eller 1902 (uppgifterna varierar) i USA och kom till Sverige 1921. 1936 bildade The Texas Company och Standard Oil of California ett gemensamt bolag som fick namnet California Texas Oil Company med varumärket Caltex.

Detta varumärke tog över på bensinstationerna i Sverige 1947 men 1967 var det dags för en u-sväng – mackarna skyltades med namnet Texaco igen. 1997 tog Preem över stationerna och det klassiska vit-röda formspråket ersattes av Preems gröngula nalle.

En bevarad Caltexmack i Mörarp utanför Helsingborg.

En bevarad Caltexmack i Mörarp utanför Helsingborg. Foto: Erland Vinberg/TT

Den som är intresserad av lite extra Caltex-nostalgi kan spana in denna artikel hos tidningen Transportarbetaren om en gammal Caltexmack i Skåne.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 11

En Esso-mack i Mainz.

En Esso-mack i Mainz. Foto: IBL

Esso – flera sammanslagningar

1896 slog två svenska oljeimportörer (Krook, Åhrberg & Co och Falkman, Möller & Co) sina påsar ihop och blidare Krooks Petroleum & Oljeaktiebolag. Bolaget var importör för Standard Oil Company of New Jersey, ett av bolagen som bildades då John D. Rockefellers jätte Standard Oil tvingades till styckning av USA:s högsta domstol.

1934 ägde en sammanslagning rum av Krooks Petroleum och flera mindre importörer i Sverige som hade förvärvats av Standard Oil Company of New Jersey. Det nya bolaget fick namnet Svenska Petroleum AB Standard och 1939 skyltades bolagets stationer om till Esso, ett varumärke hos Standard Oil som härrörde från uttalet av initialerna S och O. 1951 ändrades även bolagsnamnet till Svenska Esso AB.

1985 köpte Statoil kedjan från Exxon, som var det nya namnet på Standard Oil Company of New Jersey (bolaget ingår i dag i Exxon Mobil). Bensinstationerna skyltades sedan om till Statoil under de följande åren.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 11

En Jet-mack i Pershagen utanför Södertälje.

En Jet-mack i Pershagen utanför Södertälje. Foto: Björn Larsson Ask

Jet – kom från registreringsskyltar

Varumärket Jet grundades 1953 i Yorkshire i Storbritannien som en lågpriskedja, enligt sajten Petrolmaps som också skriver att namnet kom från de lokala registreringskyltarna. Amerikanska Conoco, numera Conoco Phillips, köpte Jet i början av 1961.

Jets ursprung i Sverige är den västsvenska mindre kedjan Maxi. Maxi hade startats av Kurt Nordström, tidigare vd för Murco Petroleum, under tidigt 1970-tal med säte i Göteborg och bestod av obemannade lågprisstationer. Det svenska oljedistributionsbolaget Ara-bolagen köpte upp Maxi 1978 och blev sedan självt uppköpt av Conoco varpå mackarna fick namnet Jet.

Efter att många liter drivmedel hade passerat genom slangarna köpte sedan Statoil Jet från Conoco Phillips 2008. Varumärket Jet användes på licens men under 2014 började Statoil göra om Jetmackarna till Ingo, ett namn som bolaget lanserade för att ha kontroll över sitt varumärke. Numera finns inga Jetmackar kvar i landet.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 11

Uno-X-skylt i Stockholm.

Uno-X-skylt i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Uno-X – anklagades för dålig bensin

Bensinbolaget Uno-X startades av affärsmannen Arne Sandberg från Skövde, som enligt flera källor fick idén från en norsk affärspartner som inte kunde betala sina skulder. Den första tankern med bensin till Uno-X lade till utanför Oslo i Norge 1960 och Arne Sandbergs mackar, till en början bara några få, fick uppmärksamhet direkt som prispressare.

Tidningen Riksettan skriver att Sandberg anklagades för att ha dålig kvalitet på bensinen av de andra bolagen i en tv-debatt. Han kunde dock visa upp ett dokument på att bensinen var av samma kaliber som hos de andra bolagen. ”Det blev en enorm pr-succé för Uno-X och Arne Sandberg”, skriver Riksettan.

1967 tyckte Arne Sandberg att tiden som bensinbaron fick räcka och bolaget såldes till Burmah Castrol, som ägde kedjan fram till 1996 då Norsk Hydro blev ägare. Efter att Statoil och Norsk Hydro gick ihop 2007 såldes Uno-X-mackarna till St1 2009 och integrerades i den finska kedjan.

Uno-X hade som mest 200 stationer, uppger tidningen Friska Skövde.

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 11

Koppartranspump m.m. på utställningen Färdas på Falbygden, Falbygdens museum i Falköping

Koppartranspump m.m. på utställningen Färdas på Falbygden, Falbygdens museum i Falköping Foto: Gunnar Creutz/Wikimedia

Koppartrans – intressant design

Koppartrans bildades 1947 och ägdes av Stora Kopparberg och Transatlantic, som gav varsin del till det nya bolagets namn. Koppartrans anlade ett raffinaderi vid Hisingen i Göteborg som togs i drift 1949. Anläggningen var enligt sidan Det Gamla Göteborg ursprungligen en gåva från USA till Kina under andra världskriget, men den kunde aldrig levereras till kineserna och köptes sedan av Koppartrans och transporterades till Göteborg.

Koppartrans hade intressant designade mackar och olika produkter med företagets logotyp, ett djur som kallades Koptra.

1963 eller 1964 (uppgifterna varierar) köpte Shell verksamheten. Koppartrans som varumärke försvann inte över en natt utan mackar uppges ha funnits kvar in på 1970-talet – bolagsnamnet Koppartrans Olje AB ändrades 1975 till Shell Raffinaderi AB.

I Hämnäs i Värmland har några pumpar överlevt, vilket man kan beskåda på sajten Bensinsidorna. I dag lever Koppartrans kvar som ett klädmärke.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X