Annons
X
Annons
X
Bilsalongen i Genève 2016

Tio bilar alla pratar om på Genèvesalongen

En känslokarg tysk och en överdesignad japan. Bilmässan i Genève bjuder på det mesta. SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg är på plats och väljer ut några av salongens guldkorn.

Bild 1 av 10

Foto: Martial Trezzini/AP

Bugatti Chiron – världens snabbaste

Här är tre ord: Världens. Snabbaste. Produktionsbil. Chiron har ingen vinande elmotor, får inga miljöpoäng, men är väl ett sätt för Bugattis ägare Volkswagen att styra undan fokus från dieselskandalen. Bugatti Chiron ersätter Veyron.

Några snabba data: 1 480 hästkrafter, max vridmoment (tänk kraft) ligger på 1 600 Newtonmeter mellan 2 000 och 6 000 varv per minut. Motorn är ingen elmotor utan en oblyg 8-liters W16-motor. Det finns ingen officiell siffra för sprinten 0-100 km/h men den uppskattas göra det på under 2,5 sekunder. Huga.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 10

Foto: Jonas Fröberg

Volvo V90 – rikslirare

Vi gluttar in i Volvos omdesignade monter och ser längst in nya V90, kombin som nog redan fått en del tjänstebilsåkare att räkna på den nya folkhemsdrömmen. Kanske är detta lite västsvenskt navelskådande, men för oss svenskar är Volvo V90 årets mest intressanta bil. Och den stora kombin får stor uppmärksamhet i Genève.

Som ersättare till V70/XC70 blir den här i Sverige en rikslirare – här är bilen du kommer at åka taxi i, se säljare åka omkring i och se på garageuppfarter – och Volvo har tryckt ner priset för inroparen D4 ordentligt: 339 000.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 10

Foto: Sandro Campardo/AP

Alfa Romeo Giulia – toppmodellen turboladdad

Oj, vad många har väntat på Alfas nya 3-serieutmanare Giulia (uttalas Julia). Vi fick först se bilen sommaren 2015. Sedan har det varit oroväckande tyst. Men nu ska den börja produceras i Piedimonte San Germano.

Toppmodellen Quadrifoglio får en turboladdad V6:a på 510 hästkrafter. Håll till godo med denna. Övriga nya Alfor är nämligen satta i vänteläge.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 10

Foto: Jonas Fröberg

Aston Martin DB11 – politiskt inkorrekt

Nya DB11 är ett litet steg för mänskligheten, men ett stort för James Bond. DB11 ersätter DB9 och självklart får James Bond en framtidsinriktad miljöbi… nej, förlåt, det får han inte.

DB11 har en nyutvecklad V12-motor med dubbelturbo och en volym på 5,2 liter. Den levererar 600 hästkrafter, 30 mer än förr. Helt politiskt inkorrekt.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 10

Foto: Martial Trezzini/AP

Audi Q2 – känslokarg tysk

Q2 är egentligen inte så speciell: men den är en klockren representant för mässans stora trend: små suvar.

Hos Audi har man laddat med nya lillsuven Q2 som ska gå en match mot Volvo V40 Cross Country och Mercedes GLA och ligger storleksmässigt närmare Audi A3 än Audi A1. En habil, lite känslokarg tysk.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 10

Foto: Cyril Zingaro/AP

Toyota C-HR – överdesignad

Låt oss särskåda ordet crossover: Tänk en blandning mellan suv och personbil. I det växande crossoverfacket är nya Toyota HC-R en god representant.

Den är byggd på samma nya plattform som nya Prius som den också delar hybridlina med. 90 gram koldioxid per kilometer ska den överdesignade Toyotan klara. Det är inte särskilt bra. Alls.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 10

Foto: Sandro Campardo/AP

Maserati Levante – smått kutryggig

Smått kutryggig, som en gammal Volvo PV är den. Men det vill nog inte Maseratis PR-avdelning kännas vid. Nya suven Maserati Levante visar om inte annat att ingen tillverkare, hur fin och bördsstolt den än anser sig själv vara, kan hålla sig ifrån det lukrativa suv-segmentet.

Levante har old-school-tänk runt drivlina med törstiga 3-liters V6:or på 350 och 430 hästkrafter. Och puritanerna i Maseratis styrelse torde ha dånat: Nya Maseratin kommer också som diesel, då med 275 hästkrafter.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 10

Foto: Jonas Fröberg

Koenigsegg Regera A – smartare än Bugatti

Okej, Bugatti Chiron är snabbare, men Ängelholmsbyggda Koenigsegg Regera A är smartare: Den har både en 1100 hästkrafters 5-liters V8 och ett hybridsystem med en elmotor.

Tillsammans utvecklar motorerna 1500 hästkrafter och ett maximalt vridmoment (tänk kraft) på 2000 Newtonmeter. Sprinten 0-100 kilometer i timmen görs på 2,8 sekunder. Allt handbyggt svenskt. Nu lanserad som produktionsbil.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 10

Foto: Jonas Fröberg

DS E-Tense – inte till salu än

Citroëns finbilsdivision måste brösta upp sig och distansera sig från enklare lillsyrran Citroën. Det gör man rejält när man visar upp en av mässans snyggaste bilar: Konceptbilen DS E-Tense.

Med helt elektrisk drivlina representerar den också en av de stora trenderna i Genève. Elmotorn levererar 402 hästkrafter som får bilen att göra 0-100 kilomter i timmen på 4,5 sekunder. Räckvidden är hyfsat goda 31 mil. Men du kan inte köpa den – än.

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 10

Foto: Cyril Zingaro/AP

Opel GT Concept – nästan för vågad

Opel har ett problem: Sitt namn. Trots stora pådrag för att jobba upp varumärket går det trögt. Även här tar man till en konceptbil. Opel GT Concept är nästan alltför vågat skulpterad: Tänk retro och avantgarde på samma gång och laddad med tydliga drag av Opel för evigt hypade GT (1968-73).

Men motormässigt är den en besvikelse: Ingen el- och laddhybridteknik utan i den bakhjulsdrivna bilen finns en trecylindrig 1-litersmotor som återfinns ibland annat Opel Adam och Corsa.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X